Uppståndelse bland araberna

Arabiska kristna författare betonade verkligheten av händelserna kring korset och uppståndelsen inför den skepsis som deras grannar till andra religioner mötte dem med. Därför ser du dem utöka sin förklaring och tolkning av dessa två händelser i ljuset av invändningarna, och de utvecklar argumenten och bevisen som stödjer deras åsikter, med fokus på deras frälsande betydelse för människosläktet. Ingen arabisk teologisk artikel saknar att betona de viktigaste kontroversiella ämnena, såsom Jesu Kristi gudomlighet, hans eviga sonskap till Gud, hans inkarnation, den heliga treenighetens enhet och omnämnandet av korset och uppståndelsen.

Timothy of Catholicism (+823) bekräftar att korset är orsaken till livet, och därför bör man böja sig för det.Han säger: "Korset är orsaken till döden, men döden är orsaken till uppståndelsen, vilket är orsaken till liv och odödlighet. Så korset är orsaken till liv och icke-död.” På frågan hur dör Gud? Han svarade: »Liksom förolämpningen tillskrives konungen själf, då hans purpur slits sönder av förolämpning, eller hans kungliga kläder slits av förnedring; Således tillskrivs Jesu (frid vare över honom) död, som blev i köttet, till hans gudomliga hypostas.” Sedan citerade den katolska kyrkan Gamla testamentets profeters ord angående Kristi död och avslutade med att säga att Kristi lidande på korsets ved berodde på hans vilja och frihet, "Ty Gud förhärligade honom genom att uppväcka honom från de döda och stiger upp honom till himlen." På ett annat ställe fortsätter han och säger: "Kristus var nöjd med att lida på trädet, av kärlek till mänsklighetens frälsning (...) så att han genom sin död skulle ge liv åt alla."

När det gäller Ammar Al-Basri (800-talet) betonade han att Kristi död på korset och hans uppståndelse räddade människor från dödens och syndens slaveri.Kristus "gav sig själv för mord och korsfästelse" för att vägleda människor och rädda dem från "vilseledande och otro och sedan från synd och död.” Samma skribent bekräftar nödvändigheten av att falla ned för Kristus, eftersom "precis som Skaparen, ära vare Hans Majestät, är skyldig för hans skapelse att dyrka, prostrera, prisa och tacka dig för att du har skapat dem, så Kristus, genom sin mänsklighet, förtjänade tillbedjan, utmattning, lovprisning och tacksägelse från alla människor när han räddade dem från synd och död genom att döda honom, vilket han utstod för att rädda dem.” Syftet med inkarnationen enligt Ammar är mänsklighetens frälsning, som åstadkoms genom korset och uppståndelsen.Han säger: ”Eftersom anledningen till hans framträdande i världen var att rädda människor från deras villfarelse och attrahera dem från lydnad till Satan att lyda deras Herre.” Därför, när ”han gav dem goda nyheter om deras kroppars uppståndelse och deras öde till himlen, behagade han sin medkänsla för dem och sin kärlek till dem.” Att bära sig själv smärtan och smärtan och dö."

Det som också är slående med Ammar Al-Basri är hans koppling av uppståndelsehändelsen till sakramenten, särskilt dopets och tacksägelsens sakrament (nattvarden). Han påminner oss om att dopet är en död och uppståndelse med Kristus: ”Så befallde han oss, när han var gömd på jorden död och uppstod från honom levande, att komma ihåg att genom att doppa våra kroppar i vattnet och uppstå från honom, så kommer vi ihåg att uppståndelsen är giltig." Ammar påpekar också på ett annat ställe att dopet innebär att synden upphävs: "Om dödens upphörande är sant i våra kroppar, så har den synd som var orsaken till döden upphävts." När det gäller tacksägelsesakramentet, bekräftar författaren att om det inte hade varit för uppståndelsen, skulle det inte ha funnits något deltagande i Kristi kropp och blod genom nattvarden: "Och eftersom Kristus dog i sin mänsklighet och uppstod och steg upp till himlen för att därigenom visa uppståndelsen av människorna av Hans väsen och Hans mänsklighet från gravarna, han älskade att lämna med dem något genom vilket de skulle minnas hans död för dem.” Att genom sin uppståndelse visa deras uppståndelse så att hans död och uppståndelse inte ska bli glömd, eftersom det var livet för dem alla." Författaren ser i Kristi ord till sina lärjungar: "Detta som jag ger er är min kropp", "det liv som uppenbarades genom uppståndelsen av hans kropp ur graven och hans bortgång från döden." Det Ammar ville betona var uppståndelsens fortsättning och dess frälsande effektivitet i sakramenten.

I slutändan är det nödvändigt att påpeka en del av poesin skriven av biskop Suleiman av Gaza (elfte århundradet) om uppståndelsen och det faktum att den inträffade. Han säger i en dikt:

Människors tvivel och illusioner om uppståndelsen försvann när Kristus uppstod och de uppstod
Detta är den vars gudomlighet och mänsklighet återupplivades för oss, så döden från det är en dröm

I slutet av samma dikt sjunger poeten och uppmanar de troende att delta i mässan och förbinder nattvarden med uppståndelsen, utan vilken de inte skulle ha kunnat delta i Kristi kropp och blod.Han säger:
Du bjöd fram påskens kött som bröd för våra synder, och han blev vårt liv som vin.
Så kom dig nära honom, mina söner, för hans arvedel, och kanske kommer dina synder att tas bort från dig

Poetbiskopen säger i en annan dikt att Kristi uppståndelse gjorde det möjligt för alla människor att uppstå med honom:

Han uppstod levande för att vi skulle leva i hans natur och för att sanningen skulle återuppbygga ett förstört tempel från oss
Adam uppstod från helvetets botten, precis som Kristus uppstod med en mänsklig kropp åtföljd

Uppståndelsen är inte ett minne som kristna firar en gång om året, utan snarare en verklighet som finns i varje gudomlig mässa, särskilt i söndagsmässan, som är uppståndelsens dag, den åttonde dagen som inte inträffar på kvällen. Om detta säger Suleiman al-Ghazzi:

På söndagsmorgonen tillkännagav de Kristi uppståndelse med ljud av härlighet

Ur min församlingsbulletin 1998

sv_SESwedish
Rulla till toppen