Guds moder och de heligas förbön

Den helige Cyril av Alexandria sa: "Om vår Herre Jesus Kristus är Gud, hur skulle den heliga jungfrun som födde honom inte vara Guds moder?" Konciliet i Efesos hölls år 431 och godkände detta. Kristus är i sin gudomlighet av ett väsen med Fadern, och i sin mänsklighet är av ett väsen med oss. Hans väsen är en, och därför är det korrekt att Maria kallas Guds Moder.

Det femte ekumeniska rådet, som hölls i Konstantinopel år 553, förklarar att Guds moder är evigt oskuld. Meningen är att hennes födelse till Jesus skedde utan medverkan av en man, och att hon efter denna födelse inte var gift med en man. I vår kontemplation av Marias mysterium rör vi oss mellan dessa två ytterligheter.

Efter detta sjöng vi till Maria, bad till henne, tilltalade henne och höll fester för henne, och vi gick inte längre än vad vi fick av våra fäder i vår tillbedjan. Guds moders dormition, det vill säga hennes död och hennes övergång till himlen, förvandlades inte till en lära i ett officiellt rådsbeslut. Det återstår ett firande och en allmän övertygelse att den som gav Kristus sin kropp, trots att hon var beredd på döden och dog, är lik sin son och ser inte förgängelse, och genom hans inkarnation blev hon mer hedervärd än änglarna, att är en högre rang än de synliga och osynliga varelserna.

Evangeliet befallde oss att tala till henne, för hur kan vi förverkliga hennes ord: "Se, från och med nu kommer alla släkten att kalla mig välsignad" (Luk 1:48) om vi inte går till henne och berättar för henne den välsignelsen ( eller salighet) är hennes De som är med Gud i riket är vid liv eftersom "Gud är de levandes Gud, och det finns ingen "död". Hur visar de sina liv om de inte är i en bönedialog med sin Herre å ena sidan och med oss å andra sidan? När Paulus säger att han vill dö för att vara med Kristus, vad betyder då detta umgänge förutom att han kan tala till Kristus? Är de som är helgade och segrar omedvetet med Mästaren?

"Den stund har kommit och är nu när de döda ska höra Guds Sons röst." Den är närvarande nu eftersom Frälsarens uppståndelse är aktiv i själar från och med nu, annars skulle Kristi liv i oss ha utsläckts eller avskurits. Kontinuiteten i Kristi liv i hans efterföljare efter deras död är det som får oss att säga att de står upprätt framför hans ansikte och att vi är de som stannade kvar på jorden inför de heliga, precis som deras ansikten är mot oss.

Här måste vi besvara en invändning vi hör från några, varför vi inte vänder oss direkt till Kristus i bön? Den som hör våra ritualer kommer att märka att vi i de flesta av våra böner tilltalar antingen den heliga treenigheten eller Sonen, och att mässan vänder sig till Fadern. Detta är riktningen för tillbedjan. När det gäller helgonen, inklusive Guds moder, finns det ingen dyrkan för dem, och vårt förhållningssätt till dem är ett av ära, bön eller lovprisning inom ett hedersförhållande.

När det gäller varför vi inte talar till Kristus ensam, är den invändning som vi svarar på att Kristus inte är ensam i himlen, utan omgiven av sina nära och kära. "Jag är vinstocken och ni är grenarna." Den segerrika kyrkan i himlen, såväl som den kämpande kyrkan på jorden, är "Kristi kropp", hans förlängning, hans närvaro ovan eller här. Kristus njuter av dem som är hans. Dessa minskar inte hans ära. De är ljuset i hans härlighet. I den här världen, om du hedrar en vän, hedrar du också hans fru och barn. Det finns ingen i himlen som är främling för Mästaren. De finns överallt runt mästaren.

Heliga är inte vår väg till Gud. De är med oss runt honom. Han ensam förblir cirkelns centrum, och vi, himlens och jordens människor tillsammans, är fokuserade på honom, så om vi tilltalar himlens folk, vänder vi oss till deras enda älskade samtidigt. För det är i helgonen.

Likaså ber vi här varje from person att be för oss. Detta beror på att vi tror att Kristus är i honom och att han kan vara vår följeslagare inför honom. Om jordens folk har makt i himlen, då har de som är befriade från kroppens börda ära och status inför Herren för jordens folks skull.

Det viktiga är att vi tror att ingen har makt utom den som han får från Gud. Vi söker Gud i Jungfrun och resten av helgonen. Den som stannar vid de heliga och inte går till Herren som de uttrycker har placerat i varelsen en förmåga isolerad från Skaparens förmåga. När det gäller dem som inte hade ett samtal med Guds Moder och de heliga, var Frälsaren isolerad från sina nära och kära. Således amputerades Kristus.

Herren har en position och hans följeslagare har en position. De två positionerna ligger inom samma andliga intervall. Välsignad är han som kunde se Kristus ensam och se honom med sina små bröder som han valde att dela i sin kärlek för alltid.

Ur min församlingsbulletin 1999

sv_SESwedish
Rulla till toppen