Godhetens hemlighet

Det är kärlekens hemlighet som Gud förutbestämt före tiderna till vår ära och uppenbarade den i tidens fullhet så att alla människor kan få del av evigt liv. Detta mysterium - som är "en sanning som övergår all mänsklig tolkning" - utforskas av alla som ödmjukat sig med uppriktighet i hjärtat inför den nakna korsfäste, och för vilka Frälsarens död var en källa till nytt liv.

Ämnet om korset tog en viktig plats i Nya testamentets skrifter, särskilt i Paulus brev, och det kretsar kring två viktiga punkter: den första är att Kristi död på korset är en händelse som faktiskt tog plats i historien, och den andra är att denna händelse är världens liv. Den första versen som fångar oss, i vårt sammanhang, är vad aposteln sa i sitt första brev till församlingen i Korint, som är: "Jag har bestämt mig för att inte veta något bland er förutom Jesus Kristus och honom som korsfäst" (2:2), vilket utan tvekan betyder att denna frälsande händelse inte är kvar av det förflutna. Snarare fortsätter hans agerande i historien och visar därefter vad Budbäraren hoppas att se i denna framväxande gemenskap, nämligen att han tror på att acceptera Jesus som Herre och Frälsare, och detta innebär att lyda Guds ord i sitt dagliga liv. Detta beror på att de goda nyheterna som det utvalda kärlet har impregnerat dem med inte kan tillfredsställas enbart med ord, utan snarare genom fullständig omvändelse till Gud och korsfästelsen av varje skadlig önskan för att föreställa sig den segrande Kristus i dem som tror på honom. I sitt brev till galaterna citerar aposteln ett underbart vittnesbörd som hjälper oss att bättre förstå den innebörd som vi här inledde talet med. Han säger: ”Jag har blivit korsfäst med Kristus, och det är inte längre jag som lever, utan Kristus lever i mig." Vad jag än lever i köttet, lever jag i tron på Guds Son, som älskade mig och utgav sig själv för mig” (2:20). Naturligtvis talar inte Paulus som människor talar, inte heller lever han som världen lever. Han förstod hemligheten, och hans liv var det bästa uttrycket för hans insikt. Detta beror på att han trodde att Kristus älskade honom med en personlig, oöverträffad kärlek. Han menade att säga här: Om det inte fanns någon människa i världen... Förutom Honom skulle Guds ende Son ha kommit och gett sig själv för Honom. Kristus dog för honom och han kan inte vara neutral inför denna fruktansvärda händelse. Om han säger att han blev korsfäst "med Kristus", så är han utan tvekan troende, vilket betyder att Kristus (Paulus) bar honom med sig på sitt kors. Denna bekantskap indikerar att Budbäraren accepterade den frälsning som Kristus uppnådde i världen, och bekräftar följaktligen att denna "galna kärlek", som är källan till ett nytt liv och accepteras varje dag, har blivit hela hans liv. Att vara korsfäst med Kristus betyder inte att vi har våra kors som individer skilda från honom, utan snarare att vi tror att Jesus tog oss med sig på sitt kors och eliminerade varje synd i oss och i världen och uppväckte oss med honom till en nytt liv.

Den som inte har smakat frukten av Kristi kors seger i sitt liv, "synd, frälsning eller återlösning" kan inte ha betydelse för honom. Den som anser att det inte finns något värde i livet utan att njuta av denna världs nöjen, som är "det där kalla, abstrakta fältet", som fader Leif Gelleh beskriver det, faller i synd. Det är sant att världen har en frestande glans, och om den inte vore för den hade ingen fallit för dess bedrägeri.Men kärleken som de troende smakar i sina hjärtan är starkare och ljusare, och dess skepp som bär dem till frälsningens hamn är korset. Jag vill inte att min läsare ska förstå att Herren Jesus är erövrare (hur kan Han som korsfästes av kärlek till mänskligheten vara erövrare?), och Han söker människor mot deras vilja. Hans storhet är i alla fall att hans osjälviska kärlek är en kallelse som, om den accepteras, har full kraft att förinta uthålligheten hos dem som är nedsänkta i sina synder och att förnya dem. För att leva räcker det för en person att acceptera, utan förtvivlan, att bli övervunnen av Herrens fantastiska kärlek. Detta beror på att den som steg ner till helvetets botten och erövrade döden genom sin död är i stånd - om vi vill - att "rädda oss från varje fall och varje sorg", och följaktligen att ta bort varje motsättning mellan sin kärlek till oss och vår underlåtenhet att lyda hans kärlek.

Det är inte förvånande att man i den här världen finner många frestelser och överväganden som motsäger sanningens väsen och motverkar den. Det är snarare förvånande att man finner kristna drunkna i världen och rusa till vad de tror är glädje och ära i Det. Det kan vara irriterande att säga att det som gör Kristi kors till en händelse av dom är att de som tror på Gud flämtar efter världens makt som har upphävts och söker ära som har bleknat och tömts på sin mening. Hur är Jesu korsfästelse verkligheten i våra liv? Detta är utmaningen för den som (Jesus) lydde sin Fader till slutet. Kristus dog "för oss", och detta betyder att livet utanför honom inte har något värde, och det finns inget värde för uppror och olydnad, eftersom varje uppror besegrades av ljuset som bröt ut ur graven på tredje dagen (se Paulus' omvandling). Mörkret kan inte motstå ljus, inte heller kan synd motstå rättfärdighet, inte heller kan hat motstå kärlek... och varje uppror är dumhet, oavsett dess tolkning. Men de rättfärdiga är övertygade om att sanningen råder oavsett hur många fiender den har, och att han alltid kan upprätta sitt rike i lydnad mot historien. Frälsarens död sammanfattade mänsklighetens historia, och världens dom verkade som en viss seger och inträffade helt och hållet i det ögonblicket då världen trodde att Guds Son hade dött besegrad. Nej, antal är ingenting, och världens makt är ingenting: skönhet, förnuft, pengar, makt..., och allt som tros vara något har blivit ingenting, eftersom Jesus "Guds makt och visdom" (1) Korinthierbrevet 1:24) avslöjade världen, störtade dess begrepp och gjorde världens normer värdelösa. Och han ensam blev allt och i alla.

Kristus segrar i sina älskade, detta är hans hemlighet. Han erövrade inte bara sin död på korset, utan döden, och det betyder att han genom sin död erövrade döden för oss alla och varje passivitet och synd i oss och i världen... och denna seger är hemligheten bakom den nya tillvaron, och det är att varje ljus och dygd, i varje generation, blev möjlig genom honom. Kristus, som nedlåtit sig för att avslöja sin styrka och skönhet i "öppenheten och fulheten", gjorde det möjligt för oss, som var ingenting före hans inkarnation och korsfästelse, att bli genom honom och de som vi trodde var obefintliga och ingenting, närvarande och i allt.

Världen höll på att drunkna i syndens myr när Guds Son kom och älskade oss till slutet och gav oss vägen till seger och garantin för sant liv. Detta är hemligheten som "uppenbarade sig" och blev tillgänglig för varje människa i världen att avslöja den och leva.

Från min församlingsbulletin 2000

sv_SESwedish
Rulla till toppen