19:1-10 - Zakæus, skatteopkræveren

1 Så gik han ind og gik gennem Jeriko. 2 Og se, en Mand ved Navn Zakæus, som var en overtoldmand og rig, 3 og søgte at se, hvem Jesus var, men han kunde ikke komme fra Skaren, fordi han var lav af Vækst. 4 Så løb han frem og klatrede op i et platantræ for at se ham, for han var ved at gå forbi. 5 Da Jesus kom til stedet, så han op og så ham og sagde til ham: "Zakæus, skynd dig og kom ned, for jeg skal blive i dit hus i dag." 6 Så skyndte han sig og kom ned og modtog ham med glæde. 7 Da de alle så dette, knurrede de og sagde: "Han er gået til sengs med en synder." 8Da stod Zakæus op og sagde til Herren: "Se, Herre, jeg giver halvdelen af mine ejendele til de fattige, og hvis jeg har begået en forbrydelse mod nogen, vil jeg give den firedobbelt tilbage." 9 Da sagde Jesus til ham: "I dag er frelsen kommet til dette hus, eftersom han også er en søn af Abraham, 10 for Menneskesønnen er kommet for at søge og frelse det, som var fortabt.

 

 

forklaringen:

Da Jesu rejse til Jerusalem nærmer sig sin afslutning, fortæller evangelisten Lukas om hændelsen, hvor Jesus mødtes med en overskatteopkræver i byen Jeriko. Han ser i denne person afvist af det jødiske samfund - fordi jøderne ikke blev betragtet som skatteopkrævere blandt dem, fordi de blev tvunget til at arbejde til fordel for den romerske stat - han ser i ham en "tabt" en af de fortabte mennesker, som Jesus kom for at frelse: "For Menneskesønnen kom kun for at søge og frelse det tabte." Han omkom.

Jesus krydsede gaderne i byen Jeriko, og der var Zakæus, hvilket betyder den godkendte, den retfærdige. Det er ikke et egennavn, da han var skatteopkræver, hvilket betyder, at han var forpligtet til at indsamle tiende, som er skatter. Forpligtet til romerne, landets ejere. Han var rig, fordi det var romernes skik at udpege velhavende mennesker til disse job, som ville påtage sig at opkræve skatter, og hvis folket ikke var i stand til at betale dem, ville disse entreprenører selv betale underskuddet. Zakæus var hersker over skatteopkræverne, hvilket betyder, at han udnævnte embedsmænd under sig. Disse mennesker samlede en masse penge ind fra de ansvarlige og behandlede folk uretfærdigt, og derfor hadede jøderne dem og forhindrede dem i at komme ind i templet eller synagogerne. Måske hænger jødernes had mod dem sammen med, at skatteopkræverne arbejdede for den fremmede romerske myndighed og derfor var forrædere.

Men Mesteren nægtede ikke at sidde sammen med dem, og jøderne betragtede dette som en mangel hos ham, og han valgte en af dem til sin discipel, nemlig Matthæus Evangelisten.

Zakæus erfarede, at Herren var gået ind i byen, og folkeskarerne fulgte Frelseren. Zakæus, som var lav af vækst, frygtede, at han ikke ville være i stand til at se Kristus. Måske var han bange for, at offentligheden ville skade ham. Var der noget, der pressede ham til at se den nye lærer? Så klatrede han op på et platantræ for at se Kristus gå forbi.

Bogen sagde ikke, at han så Jesus, men derimod, at da Jesus nåede platantræet, så han op og så ham.

Kristus er den, der søger syndere. Da Herrens blik faldt på ham, sagde han til ham: "Zakæus, skynd dig og kom ned, for i dag skal jeg blive i dit hus." Der er ingen tvivl om, at Jesus skulle overnatte hos en ven i Jeriko, men han ville vejlede denne syndige mand og besluttede at blive hos ham. Han sagde til ham: Skynd dig og kom ned. Bogen sagde ikke, at Zakæus kom ned, men den sagde, at han skyndte sig og gik ned. Følg lærerens opfordring til punkt og prikke.

Jøderne var kede af, at læreren boede hos en forkert mand. Men da Zakæus så sig selv accepteret og elsket af Jesus, besluttede han straks at dele halvdelen af sin formue ud til de fattige og sagde: "Hvis jeg har svindlet nogen i noget, vil jeg betale det firedobbelte." Det vil sige, at han indrømmede, at han var en tyv. I romersk lov bliver stjålet ejendom returneret fire gange.

Efter denne omvendelse erklærede Jesus: "I dag er frelsen kommet til dette hus." Han sagde dette foran mængden og udfordrede deres had til syndere. Efter sin omvendelse bor Jesus hos ham. Menneskesønnen kom for at redde det tabte. Der var ingen tilbage til at dømme en, som folk anså for at være fortabt, fordi hans omvendelse genoplivede ham, og han blev en ven af Jesus.

Det sidste vers i dette evangeliske kapitel, "For Menneskesønnen kom for at søge og frelse det tabte," afslutter dette afsnit og opsummerer det frelsende budskab, der er indeholdt i hele beretningen om rejsen til Jerusalem som fortalt af Lukas. Jesus, Menneskesønnen, kommer for at søge efter de fortabte og frelse dem, med henvisning til, hvad Gud siger om sig selv i Ezekiel 34:15-16, hvor han fremstiller sig selv som en hyrde, der leder efter Israel, hans hjord, som har været adspredt for at frelse dem og føre dem "ud af folkeslagene" og for at vogte dem på Israels bjerge: "Jeg vil vogte mine får og lade dem ligge, siger Herren Gud. Jeg vil søge ud de fortabte og bring de udstødte tilbage. Jeg vil binde de sønderknuste og binde de sårede. Jeg vil ødelægge de fede og de stærke, og jeg vil fodre dem med Retfærdighed.

Vi kan ikke læse denne passage fra Ezekiel uden at henvise til det, han hentyder til andre steder i Lukasevangeliet, herunder for eksempel døberens forkyndelse i 3,10-14, og lignelsen om farisæeren og skatteopkræveren. , som kun forekommer i Lukas (18:9-14) Og historien om den "rige prins" (18:18-23), som blev ked af det, da Jesus bad ham om at sælge alle sine penge og følge ham. Zakæus, her, gør, hvad den rige mand ikke gjorde. Han giver halvdelen af sin formue til de fattige. Han er den rige mand, der forstod Jesu budskab, og bekræftede dets alvor, og alvoren af det, Herren sagde i Ezekiel, at han ville ødelægge "det fede og det stærke", så han bekendte sin synd, og derfor han blev frelst og blev en sand Abrahams søn.

Denne forståelse og anerkendelse er de grundlæggende betingelser for Abrahams sønskab. For det er ikke alle, der kalder sig Abrahams søn. Frelsen kommer først, når Jesus Kristus kommer for at blive hos den person, der anerkender og accepterer ham. Først da vil denne person være en søn af Abraham og et medlem af Guds hjord, det nye Israel.

 

Citeret fra min sogneblad
Søndag den 30. januar 2000 / Nummer 5

da_DKDanish
Rul til toppen