Hellighed

Det Gamle Testamente viser, at kun Gud er hellig. Ordet "hellig" betyder "den som der ikke er noget som" blandt alle skabninger. I Det Gamle Testamente fik Guds folk mulighed for at se Guds herlighed i hans mange tilsynekomster og høre hans røst. Dette er tilfældet med Moses på Horeb-bjerget, da Gud kaldte ham blandt de brændende, men ikke brændte buske og sagde til ham: "Tag dine sandaler af dine fødder, for det sted, hvor du står, er hellig jord" (2 Mos. 3:2-6). Det Gamle Testamente fortæller også mange historier om Herrens tilsynekomster for Abraham, Isak, Jakob, Elias og Ezekiel Berømt er det syn, som profeten Esajas så, repræsenteret ved at englene synger: "Hellig, hellig, hellig er Hærskarers Herre. , hele jorden er fuld af hans herlighed” (1-8). I dag indtager denne vision en grundlæggende position i kristen tilbedelse. Salmerne synger om Guds hellighed: "Ære være hans hellige navn" (Salme 104:3)...

Den grundlæggende lære, som Det Gamle Testamente bringer, er, at Guds folk skal være som hans Gud, det vil sige et folk af hellige, et folk, der ikke er som alle de andre folk på jorden: ”For jeg er Herren din Gud, så hellig jer og vær hellige, for jeg er hellig... For jeg er Herren, som førte jer ud af Egyptens land for at være jeres Gud.” Så vær hellige, for jeg er hellig” (3 Mos 11:44-45) . Vi finder også denne opfordring til hellighed i alle bøgerne i Det Gamle Testamente, især i visdomsbøgerne og profeterne. Guds folk er kaldet til at leve visdom, hellighed og gudsfrygt. I det gammeltestamentlige koncept er opnåelse af Guds hellighed altså livets eneste mål og mening.

Med Jesu Kristi komme blev helligheden opnået i sin fylde, for Kristus alene er den, der opfyldte profeterne og loven, og han alene er "Guds Hellige": "Da svarede englen og sagde til hende: 'Helligånden vil komme over dig, og den Højestes kraft vil overskygge dig, og derfor vil den, der er født, blive kaldt Guds søn'” (Luk 1:35) Jesu hellighed, som blev tilbage uskyldig i al synd og fordærv, stod i spidsen for de argumenter, som apostlen Peter fremførte i sin anden prædiken efter pinse, hvor han sagde: ”Da fornægtede du den Hellige og den Retfærdige og bad om, at der skulle gives dig en morder. ” (ApG 3:14). Apostlen Paulus kommer efter ham for at bekræfte, at Kristus ikke kun er vis, retfærdig, hellig og forløser, men at han "blev for os fra Gud visdom og retfærdighed og helliggørelse og forløsning" (1 Kor 1:30), hvilket betyder, at Kristus er Kristus. selv er hellighed inkarneret.

Denne hellighed, som er opnået i Herren Kristus, er ethvert menneske kaldet til at opnå i sit liv og sine gerninger: "Men efter den Helliges eksempel, som kaldte jer, skal I også være hellige i al jeres adfærd, for der er skrevet: 'Vær hellige , for jeg er også hellig'” (1 Peter 1:15-16) . Apostelen siger selv et andet sted, før han opregner de kristne dyder, fra kyskhed, tålmodighed og fromhed til broderlig hengivenhed og kærlighed: "For hans guddommelige magt har givet os alt, hvad der fører til liv og fromhed, gennem kundskaben om ham, som kaldet os ved sin herlighed og dyd, og ved ham har givet os de store og dyrebare løfter, for at I gennem dem kan få del i naturen, der flygter fra den fordærvelse, der er i verden fra begær” (2 Peter 1,3). -4). Gennem Kristus inkarneret og med Helligåndens gave blev ethvert menneske givet til at deltage i Guds herlighed og ifølge apostlen at deltage i selve den guddommelige natur. Hvad er hellighed, undtagen når en person bliver Gud gennem nåde, ligesom Guds Søn virkelig blev et menneske, ifølge hvad der blev rapporteret af mere end én af kirkefædrene. Det, de retfærdige mennesker i Det Gamle Testamente forventede af at få del i Guds hellighed, blev gjort muligt ved Kristi inkarnation for hele menneskeheden.

Deltagelse i den guddommelige natur sker fra i dag i Kirken i en forudgående smag af det himmelske rige, i den guddommelige messe, som er Faderens, Sønnens og Helligåndens rige. Denne deltagelse ville ikke have været mulig uden Guds store barmhjertighed og kærlighed til menneskeheden. Hvordan kan en person nærme sig det utilnærmelige uden Guds enorme barmhjertighed? Guds rige, som "hverken er mad eller drikke, men retfærdighed og fred og glæde i Helligånden" (Rom 14:17), er til stede i kirken, hvor bønnen fortsætter med stemmer, der lovpriser den hellige Gud, som vil fylde alle. ting og arve jorden for evigt, når Kristus kommer igen i sin herlighed for at regere for evigt med sine kære.

Kristus vil komme, og kirkens bøn håber på, at dette kommer hurtigt, "Kom, Herre Jesus" (Åb 22:20), indtil al fordærv og al synd er afskaffet. Døren til omvendelse er stadig åben for, at vi kan slutte os til processioner af de hellige, der gik forud for os i stræben og fuldførelsen af søgen. I denne henseende advarer skribenten af Åbenbaringen: "Den, der er uretfærdig, lad ham stadig være uretfærdig, den, som er retfærdig; er hellig, lad ham stadig blive helliget." Se, jeg kommer hastigt, og min løn er med mig, for at give enhver efter hans gerninger” (22:11-12). Tiden er knap, og arbejdet er meget, så kom hurtigt i gang.

Fra min sognebulletin 1998

da_DKDanish
Rul til toppen