Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
PDF
☦︎
☦︎

introduktion

To forskellige steder i Matthæusevangeliet optræder to sætninger relateret til bøn, som synes at modsige hinanden. I bjergprædikenen lærte Herren Jesus folkemængderne at bede "i det skjulte", hvilket betyder, at bøn skulle være privat, som han sagde: "Luk din dør": så mennesket ville være i fællesskab med den himmelske Fader alene (Matt. 6:5). Men om et andet emne og ved en anden lejlighed underviste Herren Jesus om nødvendigheden af republikansk bøn ved at sige: "Hvis to af jer er enige på jorden om noget, de beder om, vil det blive gjort for dem" (Matt 18:19).

Er der en uenighed eller modsætning mellem disse to måder at bede på? Eller er de kun mulige sammen? Det mærkelige er, at man afviser den andens eksistens. En person skal lære at bede alene, hvor han præsenterer sine behov og svagheder for vor himmelske Fader, vor Herre og Gud, i en fortrolig, personlig samtale. De, der er vant til denne ensomme bøn, er de eneste, der er i stand til at komme åndeligt sammen og forene deres anmodninger om hinanden. Republikansk bøn kræver ensom træning først.

Individuel bøn er dog kun mulig for en gruppe. En person er ikke kristen i sig selv og for sig selv, men han er snarere et medlem af kroppen eller kirken. Selv i det skjulte, i "rummet", beder den kristne som medlem af gruppen af frelste, fordi han i kirken praktiserer ærbødighed og hengivenhed. Derfor er de to metoder nødvendige, hvoraf den ene komplementerer den anden. Det er to tilfælde, der ikke kan skelnes mellem, fordi de er to beslægtede fænomener i den ene tilbedelseshandling, og det er farligt at være tilfreds med den ene uden den anden. .

Individuel bøn kan føre et individ til individuel sufisme og isoleret fromhed, og når nogle af disse personer, som ikke tidligere er blevet trænet til at bede, forsøger at slutte sig til andre, resulterer dette ikke i republikansk bøn, men snarere en bøn, der har til formål at vise sig frem og vise. af. Derfor kræver Kirkens disciplin, at enhver troende forbereder sig til republikansk bøn under sin individuelle bøn "i soveværelset". Den enkelte begynder først at bede i sit hjem, derefter går han i kirke og deltager sammen med resten af brødrene i at tilbyde ære og pris til Gud og bede om deres behov.

Udtrykket "individuel bøn", som folk bruger det i vore dage, er forkert og vildledende og kan få en person til at tro, at bøn er en personlig sag, som han kan disponere over, som han vil, mens den faktisk er en nødvendig optakt til republikansk bøn, uundværlig, hjælper individer til at rejse deres bønner sammen "med et hjerte." "En, én mund." Der er ingen tvivl om, at individuel bøn ikke er begrænset til kun forberedelse, fordi den kristne person, selv i sit soveværelse, ikke må bede kun for sig selv, fordi han ikke knæler for den himmelske Fader alene, og den himmelske Fader er ikke hans Fader. alene, men snarere vores alles far. Han skal huske, at der er mange andre, der knæler foran vor himmelske Fader selv på én gang. Han har ikke ret til kun at bede for sine egne behov, men også for andres behov. Individuel bøn i sig selv skal være omfattende. Hjertet, der er udgydt for Gud, må udvides til at omfatte alle menneskehedens behov og lidelser. Kun i denne ånd kan enkeltpersoner komme sammen som brødre og blive enige om alt, hvad de beder Herren om. På den anden side kan vi sige, at republikansk bøn også er en individuel pligt og et ansvar for enhver kristen, der bidrager til de frelses fælles liv. Sankt Cyprian har i sin vidunderlige forklaring af Fadervor tidligere understreget den kollektive fordel ved alle kristne bønner og tilbedelse.

Individuel gudstjeneste

Den ortodokse kirke har forberedt en række morgen- og aftenbønner, og alle forventes at praktisere dem. De fleste af disse bønner er gamle og er samlet i en bog kaldet "Canonicon." Denne bog er en bønneregel, der ikke dækker alt, men derimod en simpel vejledning suppleret med andre frivillige bønner. Hovedmålet er dog ikke kun at gentage loven, men snarere at forstå den åndelige betydning.

"Når du står op af søvnen, før dagen begynder, så stå andægtigt op foran Gud, som ser alt, og gør så korsets tegn og sig: I Faderens og Sønnens og Helligåndens navn. Amen. Efter at du har kaldt på den hellige treenigheds navn, forbliv stille et øjeblik, så dine tanker kan være fri fra enhver global sag. Gentag derefter følgende bønner af hele dit hjerte, uden hastværk." Dette er introduktionen til morgenbøn. Derefter bliver de efterfølgende bønner forfinet og organiseret for at minde den enkelte om nogle emner, som han ikke bør forsømme i sine daglige bønner. Når det er nødvendigt, kan disse bønner forkortes.

Der er en advarsel i slutningen af morgenbønsreglen, hvis tekst er som følger: ”Det er bedst kun at gentage nogle af de bønner, der er optaget her, med opmærksomhed og eftertænksomhed. Gentag ikke dem alle i en fart uden at stønne.” Bøn er ikke bare at gentage nogle etablerede sætninger, men det er frem for alt fællesskab med den levende Gud. Den kristne forventes og forpligtes til at praktisere det. Der er ingen tvivl om, at der er niveauer af hengiven opstigning, selv en stige, der gradvist stiger. Her er nogle bønnetip rettet til sekulære kvinder fra en stor mand, der levede i det nittende århundrede, biskop Theophanes (1815-1894).

Han siger, at: Før en person løfter sin bøn til Gud, må han gentage den for sig selv, læse den og forstå dens betydning godt, derefter meditere over hvert ord i den for fuldt ud at forstå dens betydning. Dette betragtes endnu ikke som en bøn, men snarere blot en forberedende recitation. Han må aldrig afvige fra det. Der er orden og lydighed i sagen, og den enkelte kan vælge en meget kort bøn, men den skal han helt holde sig til. Lad ham først føle, at han er i Guds nærhed, og hvad det omfatter, er ikke kun frygt og skælven, men også kærlighed og tilbedelse. Problemet med bøn er opmærksomhed, det er at stå foran Gud og ikke blive distraheret af verdslige bekymringer. Bønneordene skal fremsiges på en sådan måde, at de har indflydelse på sjælen, og hvis et bestemt ord vækker opmærksomhed, bør man stoppe op og lytte til det og ikke skynde sig til andet. Og alt dette er ikke det første skridt. Disse bønnebøger er kun beregnet til begyndere. Det er begyndelsen på tilbedelsen. Hvis vi lærer et sprog, lærer vi sætningerne, så forlader vi bogen et stykke tid, og derefter begynder vi at tale i den. Sådan lærer vi også at bede.Vi lærer nogle eksempler først, og så begynder vi at tale med Gud. Der er ingen tvivl om, at bønnebøger er nyttige og uundværlige, især for begyndere. Hovedmålet er at tale med Gud. Bøn er ikke begrænset til bestemte timer på dagen, men snarere må enhver kristen føle i sig selv, at han altid er i Guds nærhed. Målet med bønnen er fællesskab med Gud, og så begynder Helligånden at tale til hjertet med glæde og varme. Hvor langt dette er fra formalitet og rituel fossilisering. Bønnen går ud på, at det nye menneske skal opstå åndeligt i den gamle Adam.

Den russiske helgen Seraphim Sarovsky, som levede i forrige århundrede, understregede også dette i sin vejledning til simple lægfolk. Det eneste sande mål med det kristne liv er at erhverve Helligånden. Biskop Theophanes var lærd, professor i teologi og direktør for et højere teologisk institut i to år. Hvad angår den hellige Serafim, gik han ikke i skole og modtog ingen verdslig kultur, men han fik al sin viden fra de hellige bøger, kirkens rituelle tradition og selvfølgelig fra sit andagtsliv. De siger begge det samme.

Dette er, hvad den hellige Serafim sagde: "Det sande mål med det kristne liv er at erhverve Guds Hellige Ånd. Bøn, faste, sent oppe og alle andre kristne handlinger, uanset hvor gode de er i sig selv, fører os ikke til målet for det kristne liv, selvom de er et væsentligt middel til at nå det mål. Vi må begynde med sand tro på vor Herre Jesus Kristus, Guds søn, som kom til verden for at frelse syndere, og derefter ved at opnå Åndens nåde, som bringer Guds rige ind i vores hjerter og letter vejen for os til opnå velsignelserne i det kommende liv... Helligånden selv kommer ind i vores sjæle, og hans indtræden er den Almægtige for os, og tilstedeværelsen af treenig herlighed i vores sjæl, vi giver den kun, hvis vi gør os fortjent til den med alvor Helligånden, som i vor sjæl og krop forbereder en trone for Guds nærvær, Skaberen af alt, som bor i vor sjæl."

Bøn er mulig overalt og for enhver person, rig eller fattig, ædel eller simpel, stærk eller svag, rask eller syg, retfærdig eller syndig. Bønnens kraft er stor. Frem for alt bringer det Guds Ånd, og det er den letteste sport at dyrke. Det er i sandhed i bøn, at vores Gud og Frelser tillader os at tale med ham. Men i denne hadith må vi kun bede om, at Gud sender Helligånden ned over os med de mængder af himmelsk nåde, som Ham kender. Hvis han forsvinder, så må vi holde op med at bede, for hvordan kan vi bede ham: "Kom og bo i os og rens os fra al besmittelse og frels vore sjæle, o gode." Efter at han kom for at frelse os, som stoler på ham og påkalder hans hellige navn i sandhed, så vi med ydmyghed og kærlighed kan modtage talsmanden i vores sjæls kammer? Når Guds Ånd sænker sig over mennesket og overskygger det med hans fulde overflod, bliver menneskets sjæl fyldt med uudsigelig glæde, fordi Guds Ånd forvandler alt, hvad den rører ved, til glæde.

Hvis vi lytter igen til den hellige Serafim, hører vi den samme stemme, som har været genklang i asketisk og hengiven litteratur siden oldtiden, stemmen fra Clemens af Alexandria, Origenes, Sankt Athanasius den Store, ørkenens fædre, Sankt Basil den Store og andre, inklusive den største byzantinske mystiker i det ellevte århundrede, Sankt Simeon den nye teolog.

Der er en tradition, men det er en levende tradition, det er en fortsættelse af en enkelt oplevelse. Vi må ikke glemme, at disse hengivne råd ikke var til ensomme mennesker i isolation, men for almindelige sekulære mennesker, for det er også muligt i verden at søge Helligånden. Åndelig askese i denne verden betyder ikke nødvendigvis ekstern adskillelse eller isolation, men tværtimod er det at tilegne sig ånden et middel til at helliggøre hele livet. Der er ingen stagnation i denne hengivenheds mystik. At søge Ånden skal ledsages af seriøst arbejde. Arbejdsløshed er en stor last og synd. Vi skal dog ikke tage Pelagius' lære. Gode gerninger er ikke en vej til frelse. Det giver ikke en belønning, men snarere frugterne af lydighed og fuldstændig overgivelse til Gud og hans hensigter. Det er en pligt, ikke en løn. Det er et svar af taksigelse for den levende Guds frelsende nåde og barmhjertighed, som blev åbenbaret for os og udgydt over os gennem Jesus Kristus, alles Herre og Frelser.

Ortodoks spiritualitet anerkender ikke nogen forskel på denne side. Den bekræfter den grundlæggende lighed mellem troende og det samme mål for alle, munke og dem, der lever i verden, inklusive præster og lægmænd: lighed i personligt fællesskab med Gud gennem Jesus Kristus ved Helligåndens kraft. Du begynder med at studere teksten i de etablerede bønner og derefter gentage dem for Gud, og omhyggeligt undersøge hvert ord. Så må der komme en dag, hvor Helligånden selv stiger ned og stopper dig under bøn og går i forbøn på dine vegne "med ubeskrivelige støn." Så skal du holde op med at snakke og lytte til ham. Det subjektive formål med individuel bøn må forsvinde og blive en overførsel af ånden. Dette betyder ikke, at en person skal ødelægge sin personlighed, men snarere at han skal hæve den til et højere niveau gennem fuldt fællesskab med Gud. Her er et eksempel på en stor bøn komponeret af Filaret Metropolitan of Moscow (1782-1876):

"Herre, jeg ved ikke, hvad jeg skal bede dig om: du kender alle mine sande behov. Og du elsker mig mere, end jeg ved, hvordan man elsker. Hjælp mig med at se mine sande behov, der er skjult for mig. Jeg tør ikke bede om et kryds eller trøst. Men jeg kan stole på dig. Mit hjerte er åbent for dig, så kom til mig og hjælp mig for din medfølelse. Slå mig og helbred mig. Smid mig ned og løft mig op. Jeg tilbeder stille Din hellige vilje og Dine uransagelige veje. Jeg ofrer mig selv som et offer til dig, og jeg stoler på dig, og jeg har intet ønske om andet end at gøre din vilje. Lær mig at bede. Bed dig selv i mig."

Bøn er således ikke kun bøn og bøn, da der er grader og niveauer. Individet begynder sin bøn med bøn, forbøn og opremsning af sine behov og svagheder over for Gud. Dette er begyndelsesbønnen. Men Gud kender vores svagheder og sorger mere, end vi kender dem, og han er altid klar til at hjælpe os, før vi spørger ham. Så er der taknemmelighed for guddommelig kærlighed.Det er et højere niveau, der i sidste ende fører os til asketisk lovprisning og tilbedelse af Gud, når vi møder hans pragt og herlighed ansigt til ansigt og priser ham for hans storhed, der er hinsides ord, storheden af Hans kærlighed, der overgår al viden og al forståelse. Så møder menneskekoret englenes kor, som ikke bønfalder eller takker, men derimod konstant priser hans evige herlighed, storhed og pragt. Der er en naturlig progression fra menneskelig bøn til syn.

Kollektiv tilbedelse

Personlig bøn er en introduktion til Kirkens mysterium. Dette mysterium afsløres og forenkles i Kirkens kollektive sakramentale tilbedelse. Det er en hemmelighed. Det er et dobbelt mysterium, Kristi mysterium, fuldendt i hoved og krop, Herrens mysterium og samfundets mysterium. Taksigelsens sakramente er en sand erklæring om Kristus, et billede på hans forløsningsværk. Han lægger for os, med symbolske artikler og tegn, hele Herrens liv fra Betlehem til Oliebjerget og Golgata, sammen med hans opstandelse og himmelfart, og en forsmag på hans andet komme. De symbolske tegn og forskellige ord minder os om helheden, men de er ikke kun et minde, men en fremmaning, det vil sige, at de gør tidligere ting aktuelle igen. De to aspekter af denne hemmelighed skal holdes sammen. Taksigelsens sakramente er det største kristne vidne, det er et vidnesbyrd om kristent fællesskab mellem det frelste og det forløste samfund. Så længe mysteriet er fuldendt, aflægger Kristi Kirke vidnesbyrd om sin Herre og Lærer. Men så ændrede han det rent menneskelige vidnesbyrd meget. Kom og se. Den, der kommer med et åbent hjerte og en stærk tro, vil være i stand til at se og røre ved Herren selv, og han er altid til stede og opholder sig i sine velsignede mysterier, nærværende, synlige og håndgribelige - selvfølgelig synlig med åndelig indsigt. Udsagnet om transsubstantiation er ikke kun en teologisk teori eller fortolkning, men snarere det modsatte: det er direkte vidnesbyrd, øjenvidne vidnesbyrd om åndelig indsigt. Herrens komme er ikke begrænset til de elementer, der er helliget og virkelig bliver umulige.

Kristus selv er personligt til stede som mysteriets eneste tjener som den eneste og evige ypperstepræst i Det Nye Testamente. Hemmeligheden bag taknemmelighed er ikke, hvad vi gør og tilbyder, men det er frem for alt, hvad Gud gør for os. Det er Kristus, der kommer til den troende. Taksigelsens sakramente er i bund og grund den hemmelige nadver forlænget og fuldendt. Denne grundlæggende anvendelse bekræftes af hele ministeriet i den østlige kirke, og St. John Chrysostom udtrykte dette klart i sin forkyndelse. Der er ingen gentagelse, og gentagelse er ikke mulig. Hemmeligheden bag taksigelse er den samme, men den er altid gensidig, fordi Kristi offer er altomfattende. Deltagelse betyder netop at deltage i selve den mystiske nadver, det vil sige at tage os til det øverste rum, hvor mysteriet først blev etableret og givet af Frelseren selv. Vi vender tilbage til hans nærhed. Hemmeligheden er altid den samme, ligesom offeret er det samme, er bordet altid det samme. Et lam ofres ikke i dag og et andet i går, ikke et her og et andet der, men det er derimod altid og på alle steder, Guds Lam selv, som bærer verdens synder, Herren Jesus selv. Kristus er til stede som præst og offer. Kristus etablerer selv nadveren og tilbyder sig selv, sit dyrebare legeme og blod for dets lemmer, som forløsningens og det evige livs føde. Kirken har intet andet valg end at tage imod gaven. Kirken er imidlertid ikke den eneste, der er passiv, selv når den tager imod tilbuddet om forløsning, for Kristus er ikke i hemmeligheden adskilt fra sit legeme. Dette er Kirkens mysterium. Kristus bor i troende, og ved tro bor de i ham. Kirken fuldender forløsningens tjeneste, eller rettere, Kristus fuldender den gennem og i Kirken. Kristne blev kaldet til at følge ham. De burde følge i hans fodspor.

Dette er ikke kun et moralsk bud. Det involverer en ontologisk forbindelse mellem organerne og hovedet. Som et sakramente for Kirken er eukaristien Kirkens opfyldelse. Kirken er virkelig i det omfang, den er samlet i Mesteren, når alle dens lemmer virkelig er inkluderet i hans legeme og hans opvoksende liv, når de næres af den ene åndelige føde og fyldt med Ånden fra selve det opvoksende liv. Kirkens enhed udgøres kun af Åndens enhed, og troen er kun et nådekar. Vi er ét legeme, fordi vi deler livets ene brød, den ene himmelske mad. Kirken er således Kristi voksende fylde. Den trives med hemmeligheder. Det betyder, at kirkens enhed er Guds gave og ikke et menneskeligt værk eller menneskelig præstation.

Det omfatter dog og kræver et aktivt bidrag og respons fra modtageren. Som en hellig gudstjeneste er eukaristien en handling af fælles tilbedelse, en ægte aftale mellem mange om at blive og bede sammen. Selve ordet "liturgi" betyder netop en fælles handling. Det er en handling, ikke bare et ord. Det er her værd at bemærke, at alle takkebønner er placeret i flertal. Selve omvendelsesbønnen fremsiges af præsten i flertalsform, fordi han beder bønner i og for alle troendes navn. Præsten forestår ikke gudstjenesten i sit navn, men i folkets navn, ligesom ofrene fremlægges og lægges på bordet til forsendelsen i folkets navn. Selvfølgelig er præsten alene givet bemyndigelse til at tilbyde fælles gudstjeneste eller til at tale på vegne af alle. Denne myndighed blev ikke givet ham af folket, men af Kristus selv, den sande tjener af alle mysterier.

Tjeneren repræsenterer ikke kun sekten, men snarere Kristus. Frem for alt er han folkets sande tjener gennem menneskelig formidling. Tjeneren optræder ikke kun som en repræsentant for Kirken, men frem for alt som en repræsentant for Kristus. Myndighed blev givet til tjeneren ikke af sekten, men for sekten, som en af Åndens mange gaver. I hele Kirkens navn siger præsten: Vi spørger. Dette "vi" i liturgisk bøn har to betydninger: For det første symboliserer det den samlede kirkes enhed, det udelte kristne fællesskab, der eksisterer blandt alle dem, der beder. "Du har nu givet os lov til at tilbyde dig tilbedelse efter aftale..." (Bøn af John Chrysostom) Denne aftale er ikke blot en kombination af en speciel og isoleret bøn. Ægte enighed påtvinger overensstemmelse mellem dem, der mødes og er enige. Man skal ikke bede som et diskret individ, men netop som et lem af legemet, i hemmeligt fællesskab i Kristus. Bønnen om helliggørelse er forudgået i den østlige ritual af en invitation: "Lad os elske hinanden, så vi med én beslutning kan anerkende og anerkende Faderen, Sønnen og Helligånden, en treenighed af lige essens og uadskillelig. ” Kristen kærlighed er det eneste middel til åndelig harmoni, så mennesker kan have én beslutning. Kun med harmonien i vores sind nærmer og genkender vi det største mysterium om guddommelig enhed: tre personer og én Gud, ét perfekt væsen. Treenighedens mysterium er netop mysteriet om fuldstændig enhed for mange. Dette mysterium afspejles på det menneskelige plan.

Kirken som et harmonisk fællesskab blandt mange er det eneste billede på guddommelig enhed. Kirken grundlagt af Kristus er menneskelivets nye ansigt, dets "universelle" ansigt, der modarbejder al selvisk og fragmenteret individualisme. Kærlighed i Kristus alene kvalificerer mennesker til at tilbyde deres tilbud på en værdig og sandfærdig måde. Ikke kun fordi manglen på fred og kærlighed er personlig fallit, men fordi vi, hele folket, skal være ét. Med Saint Cyprianus ord: "Hvis vi beder, beder vi ikke for én person, men for hele folket, fordi vi, hele folket, er ét" (Om Fadervor: 3). På den anden side har den rituelle flertalsform, det rituelle "vi", en dybere betydning. Det refererer til Kirkens katolske fylde og enhed. Fordi enhver gudstjeneste afholdes i partnerskab med den universelle kirke og i hele kirkens navn.

Åndeligt bidrager hele kirken i enhver gudstjeneste på en usynlig, men effektiv måde: "Nu tjener himlens magter med os på en usynlig måde." Kirken på jorden synger serafernes herlige salme. Vi gentager disse troskaber, fordi englekirken og den menneskelige kirke er blevet ét i Kristus Jesus. Ligeledes er der ingen skel mellem de levende og de døde, fordi dødens magt er nedtrådt, og selve døden er blevet afskaffet ved Herrens herlige opstandelse, og Herren er hans legemes hoved. Der er ingen endelig adskillelse mellem himmel og jord efter Kristus. Dette er den nye åndelige atmosfære i kirken. "Og hvis vi står i din herligheds tempel, tror vi, at vi står i himlen... fordi du bragte himlen ned på jorden med din fantastiske nedladenhed." Med Kristi legemes enhed mistede døden sin evne til at splitte.

De afdøde mindes ved hver gudstjeneste. Det er ikke blot et minde, ikke blot et vidnesbyrd om vores menneskelige hengivenhed og kærlighed, men et indsigtsfuldt blik ind i det hemmelige fællesskab mellem troende, der lever og går i Kristus, vores fælles opstandne Herre. I denne forstand er taksigelse Kirkens mysterium, eller rettere Kristi fuldstændige mysterium. I taksigelsens sakramente bliver Kirken opmærksom på hendes endelige enhed og smager på forhånd hendes endelige fuldkommenhed i den kommende tidsalder. Taksigelsens sakramente er ikke et udtryk for vores menneskelige fællesskab og vores menneskelige broderskab, men det er frem for alt et udtryk for den guddommelige forløsnings mysterium. Det er frem for alt et billede på guddommelig håndværk. Det er Kristi mysterium, der forløser og forener alt og overskrider grænserne for tid, sted, alder og race. Taksigelsens sakramente blev kun udført for at vi kunne være vidne til og leve den fuldstændige enhed, som blev indledt og indviet af den opstandne inkarnerede Herre. Vi beder i hele menneskehedens navn, alle dem, der blev kaldet og reagerede på kaldet. Vi beder som kirke. Hele kirken beder med os og i os. Så livets fylde nævnes i takkebønnen.Fylden af den menneskelige eksistens præsenteres og dedikeres til Gud i Kristus. Hele Guds forsyn huskes og anerkendes med åndelig taksigelse.

Helliggørelsesbønnen er således indrammet af frelseshistorien. Vi vidner om Guds forløsende formål og kortlægger dem gennem alle stadier af deres gradvise virkeliggørelse, der er nedskrevet i Toraens hellige historie.

Vi siger også, at rituel erindring har en universel karakter og horisonter. Det omfatter hele verden, hele skabelsens rige: "Vi tilbyder dig denne verbale tilbedelse for hele den beboede jords skyld og for den hellige, universelle og apostoliske kirkes skyld." Bønnen afsluttes, og navnet på den, den blev bedt for, nævnes, og navnet betyder personlighed.

Således indikerer omtalen af Kirkens medlemmer ved deres navne i ofringen af taksigelsens sakramente, at hver person har sin plads i fuldendelsen af legemet. Vi beder Gud om at hjælpe vores svage portefølje. "Med hensyn til dem, som vi ikke nævnte på grund af vores glemsomhed eller uvidenhed om dem og det store antal navne, husk dem, o Gud, som kender hver enkelts alder og navn" (Basilikumsmesse). Og så endnu en gang beder hele folket om vidnesbyrd: Gud arbejdede først for at redde den faldne race. "Du bragte os ud af intet til eksistens, og du fortsatte med at skabe alt, indtil du tog os op til himlen og gav os dit fremtidige rige." Hemmeligheden bag taksigelse er frem for alt et uddannelsesbevis og dermed en anerkendelse af Guds nåde. Hele ritualet er rettet mod Gud... Historien om forløsning er endnu ikke fuldendt, og kristne lever stadig i forventning. Frelsens hemmelighed vil blive fuldendt i den kommende tidsalder. Men Kirken er et tegn på denne kommende fuldkommenhed, og hun beder om denne fuldkommenhed. "Og ligesom dette brudte brød blev spredt på bjergene, og efter at det var blevet samlet sammen, blev det til ét, så lad hele din kirke samles fra jordens ender i dit rige" (Apostlenes lære 9:4) .

———————————————-
Fader George Florevsky
Denne bog blev trykt i juni 1982
Al Noor Press
———————————————-

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
PDF

Information om siden

Sidetitler

Sektionens indhold

Tags

da_DKDanish
Rul til toppen