Johannes stigen på Sinai

Sankt Johannes stigen fra Sinai

Sankt Johannes stigen fra SinaiHan er Johannes af Sinai, opkaldt efter Sinai, og han blev navngivet Al-Sulami, fordi han skrev bogen "Dydernes Stige." Sankt Johannes af Stigen blev født i Palæstina omkring år 525 e.Kr. Hans ungdom er ukendt, bortset fra at titlen som lærd, der blev givet ham, mens han levede, antager en bred kulturel baggrund, og det meste af det, der er kendt om ham, er citeret fra hans skrifter. I en alder af seksten blev han lærling hos en hellig munk fra sheikerne i klosteret på Sinai-bjerget, det vil sige Sankt Katarina-klosteret, kaldet (Martirius), hvor han kun overgav ledelsen af sin orden til ham der var gået nogle år, før han havde nået en sublim grad af dyd på grund af sin lydighed mod sin vejleder.

I en alder af tyve, efter at han havde praktiseret dette liv, forlod hans far, den åndelige sheik, der trænede ham, livet. Han fortrød sin adskillelse, forlod derefter klostret og gik alene i en gold ørken omkring otte kilometer væk fra klostret. kaldet "Al-Thula," i ørkenen. Han tilbragte fyrre år i afsondrethed, kæmpede kampen om omvendelse og bøn, prøvede krigens usete kunst og det søde ved at kommunikere med Gud. I sin ensomhed ville han modtage dem, der kom til ham for at få vejledning, inklusive munke og lægmænd, og ville besøge autistiske patienter og kontrollere dem, som vi kender fra hans bog. Derefter blev han valgt til præsident for klosteret på Sinai-bjerget. Det vides ikke præcist, hvor længe Sankt Johannes overtog præsidentposten for klosteret på Sinai-bjerget, men han trak sig fra præsidentposten for at vende tilbage til sin afsondrethed før sin død. Han levede i omkring femoghalvfjerds år og døde i år 600 eller kort før.

Fader John, lederen af Raitho Kloster, bad ham om at skrive instruktioner til munkene, så han skrev en bog kaldet "Stigen", som senere blev kaldt Himlens Stige, Degrees of Virtues eller Den Hellige Ladder.

Sankt Johannes stigen fra SinaiNavngivningen af stigen var inspireret af Jakobs syn (1. Mosebog 28:12-13). Det kan ses af hans bog, at han havde en stærk, fri personlighed. Han havde set og hørt mange ting i sit liv fortalte dem og vurderede dem personligt, uden at bekymre sig om hans modsætning til de fremherskende meninger menneskets sjæl på en dyb måde og analyserer den med en præcis analyse, der er værdig for nutidens psykologer, og han er altid klar til at erkende sin svaghed, hvilket gør ham til en af de mest humane spirituelle lærere. I sin bog arrangerede Sankt Johannes tredive trin med henvisning til Jesu tredive år før hans tilsynekomst til verden. Trappen symboliserer generelt fuldkommenhedens vej som en åndelig opstigning mod Gud og til Kristi kors som den eneste vej, der forener. jorden og himlen. Bogen om stigen er også en unik bog af sin art på grund af karakteren af hans magtfulde forfatterskab, bredden af viden, dybden af åndelig erfaring og metode til forskning er kendetegnet ved både harmoni og rigdom. Bogen er nyttig for enhver kristen, der søger vejen til perfektion, inkluderet hans oplevelse, da han så og hørte mange ting i sit liv, som han fortæller og vurderer ud fra en personlig vurdering, uden at være ligeglad med, at han nogle gange modsiger. gængse meninger.
I sin bog arrangerede Saint John of the Ladder tredive niveauer, hvorigennem fuldkommenhedssøgeren kan stige op som jihadist, fra askese i verden til forening med Gud, gennem bekæmpelse af begær og tilegnelse af dyderne: tålmodighed, sagtmodighed og ydmyghed.

Gud belønnede Johannes' dyder ved at udføre mirakler På dagen for hans indsættelse som præsident dukkede profeten Moses op og begyndte at tjene gæsterne. Han reddede sin elev Moses fra den sikre død gennem sine bønner. han bad, og det regnede kraftigt. Han havde mange andre mirakler.

Vores ortodokse kirke fejrer ham den 30. marts og den fjerde søndag i store faste.

Ikon på stigen til GudFra bogen Peace to God: (Oversat til arabisk af Saint George Order, Monastery of Al-Harf, og udgivet af Al-Nour Publications)

  • En sheik beskyldte en af brødrene for hans arrogance med en åndelig bebrejdelse. Broderen svarede: Tilgiv mig, far, for jeg er ikke arrogant. Den alkloge sheik sagde til ham: Min søn, hvilket klarere bevis kan du give os for din arrogance end at sige: "Jeg er ikke arrogant"?
  • Vær ikke hovmodig, når du er fra jorden, for mange er blevet bragt ned fra himlen og er hellige og ulegemelige.
  • Den arrogante person er et slidt granatæble indeni, der skinner klart udenpå.
  • Arrogance opstår ved at glemme fejltrin, fordi at nævne dem fører til ydmyghed.
  • I de stoltes hjerter opstår blasfemiske ord, og i de ydmyge sjæle, himmelske overvejelser.
  • Hvis vi beder, opstår disse urene og uudsigelige tanker over os. Men hun går straks, hvis vi fortsætter vores bønner, for hun kæmper ikke mod sine krigere.
  • Sagtmodighed er en klippe på kysten af vredens hav Den bryder alle bølgerne, der rammer den og bevæger sig ikke eller forstyrres overhovedet.
  • Den, der tror, at han ikke er knyttet til noget, han har, og er ked af dets tab, bliver fuldstændig bedraget.
  • Flygt fra faldsteder, som du ville fra piske, for du har ikke lyst til frugten konstant, hvis den er fraværende hos dig.
  • Lad os bekende vores synder for vores retfærdige dommer alene før nogen anden. Hvis vi bliver befalet, så lad os anerkende det over for alle mennesker. For hvis operationerne heles, bliver de ikke værre, men heles.
  • En person kender oprigtigheden af sin kærlighed til sin bror og sin hengivenhed for ham, når han føler sig ked af sine fejltagelser og glæder sig over sine fremskridt og de velsignelser, han modtager.
  • Den, der adlyder Gud nogle gange og ulyder ham på andre tidspunkter, er som en mand, der nogle gange får medicin dryppet ind i øjnene og nogle gange syre. Det blev sagt: "En bygget og en anden revet ned, så hvad gavn har vi fået undtagen træthed?"
  • Guds tjener er den, der under bøn banker med sit sind på himlen, mens hans krop er blandt folket.
  • Den, der dør for alle ting, kommer til erindring om døden. Hvad angår dem, der stadig holder fast i verden, konspirerer de mod sig selv.
  • Nogen sagde, at det er umuligt for os at passere vores dag med retfærdighed og fromhed, hvis vi ikke betragter det som den sidste dag i vores liv.
  • Had er frugten af vrede, en ophobning af synder, et had til retfærdighed, et fald i dyder, en gift for sjælen, en orm for sindet, en skændsel for bøn, en afskæring af bøn, en fremmedgørelse fra kærlighed, et søm på sjælen, en konstant synd, en overtrædelse, der aldrig sover, og en ondskab, der eksisterer hver time.
  • Den, der erhverver sig kærlighed, har det største had.
  • Jeg så nogle mennesker i hemmelighed og hemmeligt begå forfærdelige synder, og fordi folk troede, de var rene, foragtede de åbenlyst og angreb hårdt dem, der begik mindre synder.
  • Løgn slukker kærligheden, og en falsk ed fornægter Gud.
  • Begyndelsen på kærligheden til penge er påskud af velvilje mod de fattige, og dens afslutning er had til de fattige. Så længe elskeren samler penge, er han barmhjertig, og når pengene er tilgængelige, lukker han hånden på dem.

Troparion på den ottende melodi
For den frugtesløse ørken, med dine tåres strømme, var du nådig, og med suk fra dybet bar du hundrede gange frugt med dit arbejde, og du blev en stjerne for den beboede verden, skinnende af undere, o vores retfærdige far Johannes, så gå i forbøn hos Kristus Gud for at frelse vores sjæle.

Også en troparia på ottende melodi
Den golde vildmark er blevet befrugtet af regnen fra dine tårer. Og din hårde indsats for at eskalere dine udåndinger har båret frugt hundrede gange. Du er blevet en stjerne for den beboede verden, skinnende af vidundere, o vor retfærdige fader Johannes. Så gå i forbøn hos Kristus Gud for vores sjæles frelse.

Qandaq med den første melodi
Fra din lærebog, som bærer altid friske frugter, o Vise, fryder hjerterne af dem, der lytter til dem, med årvågenhed, o velsignede, fordi de er en stige, der stiger op fra jorden til disses faste himmelske herlighed som ærer dig, vogt dig for dig med tro.

da_DKDanish
Rul til toppen