Brugen af Det Gamle Testamente i kirken og i liturgien

Det Gamle Testamentes plads i den tidlige kirke:

Det Gamle Testamente var Jesu, Apostlenes bog og i det hele taget Kirkens første bog. Jesus sagde i sin Bjergprædiken (Matt 5:17), "Tro ikke, at jeg er kommet for at ophæve loven eller profeterne, jeg er ikke kommet for at ophæve, men for at opfylde"; Her har "fuldkommen" betydningen af fuldendelse, som det kan udledes af at følge Kristi ord (Matt 5,21): "Jeg siger jer: Hvis ikke jeres retfærdighed overgår de skriftkloge og farisæernes, kommer I aldrig ind i Himmeriget. ." Det, han sagde her, handler om at færdiggøre loven og også uddybe den.

Dette fremgår af Paulus' skrifter, en apostel til nationerne, og af Hebræerbrevet selv. Paulus, der følger i sin lærer Jesu fodspor, mener, at loven blomstrede og voksede i Kristus, og bruger nogle gange vers fra loven under navnet "den skrevne": "Tænk ikke, brødre... ud over det, der står skrevet" (1. Korintherbrevet 6:4). Denne apostel ser, ligesom Kristus før ham, Det Gamle Testamente som grundlag og forberedelse til Det Nye Testamente, som indgår i Det Gamle enten som direkte åbenbaringer (såsom profetier) eller indirekte (billeder), og han betragter den Gamle Testamentes lov. at blive fuldført i kærlighed til det nye (Hebræerne 1:10) Denne lov var han kun "en vejleder til Kristus" (Galaterne 3:24) og "en skygge af fremtidige gode ting". Dette er, hvad der med stor succes og i fuld overensstemmelse med Det Gamle Testamente udtrykkes af den ortodokse kirkes smukke salme: "Lovens skygge ophørte fra nådens komme." (Duksa Kanin-stykke, anden melodi, lørdagssolnedgang fra Trøsterens Bog).

Men Det Gamle Testamente blev forkastet af nogle kætterske kristne grupper, såsom gnostikerne, Marcionisterne og andre, eller det blev henvist til en anden gud. Men den tidlige kirke afviste kraftigt gnostikernes synspunkter. Gennem Septuaginta-oversættelsen af Det Gamle Testamente fandt mange nationer vejen til kristendommen. Det er kendt, at Det Gamle Testamente hjalp og støttede kirkens missionerende missionsvirksomhed, mens Det Nye Testamente var ved at tage form, eller blev formuleret lidt efter lidt og stille og roligt. Sammen, det gamle og det nye, komponerede de en enhed kaldet La Bible - Biblos, den hellige bog, som den hellige tradition betragter som grundlaget for kristen undervisning. Gud selv taler med de to testamenters ord. Helligånden selv inspirerede forfatterne af Det Gamle og Nye Testamente.
Netop den tidlige kirkes kamp og kamp mod gnostikerne og marcionisternes angreb på Det Gamle Testamente inspirerede den tidlige katolske kirkes pligt til at understrege de to testamenters enhed. Men på den anden side har Det Nye Testamente, udover den hellige tradition, altid været anset, og har i lang tid været behjælpelig med at fortolke og verificere Det Gamle Testamente. Blandt de fædre, der interesserede sig for forholdet mellem det nye og det gamle, var Johannes Chrysostomos i sit brev til romerne, og også Augustin: "Det Nye Testamente findes i det gamle, og det gamle er i det nye."

På trods af den forberedende karakter eller det forberedende karakter, der kendetegner Det Gamle Testamente, og på trods af Det Nye Testamentes særpræg, som apostlene selv anerkender og anerkender, og trods Det Gamle Testamentes succes gennem Det Nye Testamente, forbliver Det Gamle Testamente i tidlig katolsk kirke, ikke kun som en hellig kilde til disciplin og underviser de troende i henhold til befaling fra Nationernes Sendebud (2 Timoteus 3:16): "Hele Skriften er inspireret af Gud og er nyttig til undervisning, til irettesættelse. , til irettesættelse og til træning i retfærdighed." Men han øvede også stor indflydelse på udformningen af uddannelse, disciplin og tilbedelse og havde også på den ene eller anden måde indflydelse på de troendes sociale liv. Heraf forstås, at der er en dyb og bred viden om Det Gamle Testamente, og dette er resultatet af dets private og offentlige brug.

Den specifikke brug af Det Gamle Testamente i den tidlige kirke:

Med hensyn til brugen af Det Gamle Testamente i den tidlige kirke - individuelt og samlet - har vi mange direkte og indirekte vidnesbyrd i kirkefædrenes skrifter, herunder Johannes Chrysostomos, som var en af de flittigste læsere og måske den mest inderlige anstifter. at læse Bibelen. Ved at sammenligne fordelen ved at læse Det Gamle Testamente med fordelen ved at læse Det Nye Testamente, bemærker han, at: "Det Gamle Testamente på den ene side gør os til mennesker, og på den anden side gør Det Nye Testamente mennesker til engle." Sankt Hieronymus i Vesten var en af dem, der havde denne mening.

Den store forfølgelse, som kejser Diocletian lancerede i slutningen af det tredje og det tidlige fjerde århundrede, mod kristne og mod Bibelen, da han udstedte et edikt, der beordrede afbrænding af de hellige bøger, er, som Hrnák bemærker, "et fremragende bevis på stilling, som den hellige bog indtog blandt kristne og folk i almindelighed."

Store fædre i Østen (såsom Gregor af Nazianzus) og i Vesten (såsom Ambrosius, Hieronymus og Augustin) advarede også mod at læse Bibelen på en afkortet og unøjagtig måde. Ikke nok med det, men kirken valgte selv liturgiske passager fra Det Gamle Testamente med stor forsigtighed.

Fra bøgerne i Det Gamle Testamente, og fra Bibelen generelt, blev Salmerne især læst i den tidlige kirke og den ortodokse kirke, ikke kun i den kollektive gudstjeneste, men også personligt. Hun blev også lært udenad. Resolution fra det syvende økumeniske råd; Afholdt i Nicaea, fastsat i den anden lov:

”Den, der har tænkt sig at blive biskop, skal kunne Salmerne udenad og godt forstå, hvad han læser. Dette er obligatorisk for alle dem, der har opnået præsteværdighed. (kirkelovssamling nr. 88)

 Patriark af Konstantinopel, Ignatius (471-845), siger: "Ingen bliver retsforfulgt, hvis han ikke læser Salmerne."

Generel brug af Det Gamle Testamente i gudstjenesten i den tidlige kirke og den ortodokse kirke:

Brugen af Det Gamle Testamente i den ortodokse kirke var, og er stadig i dag, rigelig, især brugen af Salmerne. Brugen af salmerne flyttede fra de jødiske synagoger til den kristne kirke, som ved at bruge salmerne i gudstjenesten understregede deres betydning.

Den hellige Johannes Chrysostom viser den troendes forkærlighed for Salmerne og udtrykker sin beundring: ”Alle elsker Davids Bog, og Helligåndens nåde indrettede tingene på denne måde, så David ville blive herliggjort ved enhver lejlighed, hvori Bogen af Salmerne blev læst om morgenen og om aftenen.” Ud over salmerne blev andre bøger i Det Gamle Testamente læst ved væsentlige liturgiske lejligheder. Vi har fire vidnesbyrd om dette.

1- Vidnesbyrd fra Justin, filosoffen og martyren, til hans forsvar, Apolog 167: "Om morgenen, når de troende samles, læses profeternes skrifter" (Greek Fathers, Apostolic Service 3, s. 1980)

2- De apostoliske love, der dateres tilbage til omkring 300 e.Kr.: "Lad os læse Mosebøgerne, Josva, Nuns søn, og Job, og Salomons og de seksten profeters skrifter" (græske fædre 2,52).

3- Vidnesbyrdet fra den såkaldte Dionysius Areopagiten omkring 500 e.Kr. (om de kirkelige rækker): "Efter den gamle tradition (som betyder Det Gamle Testamente) prædikede han Det Nye Testamente" (Græske fædre - Maine Collection).

4- Bekenderen Maximus' vidnesbyrd i det syvende århundrede: Han taler om taksigelsens mysterium, nævner læsninger fra Loven og Profeterne (græske fædre, Maine Collection 91).

Disse kilder bekræfter tilstedeværelsen af læsninger fra Det Gamle Testamente, arrangeret før Det Nye Testamente, i liturgien. Brugen af sådanne læsninger fra Det Gamle Testamente er vidne til af de gamle romerske liturgier, anglikanske, syriske, armenske og andre.

Begyndende i det syvende århundrede ser det ud til, at læsninger fra Det Gamle Testamente, med undtagelse af Salmerne, begyndte at blive udelukket fra de vigtigste liturgier, i det mindste i området for det økumeniske patriarkat; Dette fortsætter den dag i dag i den ortodokse kirke, og årsagen til denne dimension er, at hovedliturgien, som blev holdt søndag, dagen for Herrens opstandelse (se Åb 10:1 ”Jeg var i Ånden på Herrens dag). ”), havde en særlig karakter med fokus på Kristus, og dette Center udgør taksigelsens sakramente. I en sådan liturgi er der ikke plads til Det Gamle Testamente undtagen Salmerne, Herrens yndlingsbog, primært bønnebogen fra den tidlige kirke, og hvor Herren, apostlene og hele den tidlige kirke så direkte eller indirekte profetier om Herrens liv og arbejde.

Der er mange vidnesbyrd, der viser, at salmerne blev meget brugt i den tidlige kirke, arrangeret som læsninger fra Det Nye Testamente, og de eksisterer den dag i dag, hvor vi synger salmer, ikke kun i katekumenernes liturgi (f.eks. antifonerne - som er salmer, der siges på skift, som f.eks. med Guds Moders forbøn - og før læsningen af brevene snarere bruges det også i de troendes liturgi, for eksempel under den guddommelige nadver nogle passager fra Salmerne synges efter en gammel skik.

Derudover er Salmernes Bog i de forskellige daglige gudstjenester, der afholdes i den ortodokse kirke i henhold til den gamle skik, opdelt i tyve katedraler, der læses en gang om ugen (også i Vesten specificerede Sankt Benedikt de ugentlige cyklusser af Salmerne) . Ved solnedgang om lørdagen læses den første Kathasma (sammensat af de første otte salmer) og også Salmerne (103-140-141). I magi læser du Salmerne (3-19-20-37-50-62-87-102-118-142). Foruden den fremsiges ni oder (lovsange) efter den gamle skik, hvoraf otte stammer fra Det Gamle Testamente.

1-Sangen om udvandringen og krydset af Det Røde Hav (2. Mosebog 15:11-19)
2- Moses' sang (5 Mosebog 32)
3- Sangen om Anna, Samuels mor (1 ml 2)
4- Habakkuks bøn (3: 1)
5- Esajas' bøn ( 26: 9-20)
6- Jonas' bøn ( 2: 2)
7- Azarias bøn (Daniel 3)
8- De tre Qatiya bønner i ovnen (brandovn) (Daniel 3)

A - Flytteferie:

Ud over salmerne læses to læsninger i den ortodokse kirke, efter den gamle skik, i løbet af onsdagen og fredagen i ugen, der kaldes adventsugen, og som går forud for den fyrretyvende store faste, den ene fra Joel og den anden fra Zakarias. I de første seks uger af fasten, fra mandag til fredag, læses tre læsninger fra Esajas ved matins, og fra Første Mosebog og Ordsprogene ved vesper. Første Mosebog læses også i fasten, til minde om verdens skabelse, især menneskets skabelse, og til minde om syndens historie.

Under progestationsmessen, der afholdes i den ortodokse kirke i den hellige uge fra mandag til onsdag, og også i den store basilikummesse, der afholdes ved solnedgang på helligtorsdag, læses oplæsninger fra Anden Mosebog, Esajas, Jeremias og Job, i betragtning af at disse er billeder af Kristus, og også læsninger fra Zakarias. Også på langfredag, dagen for Jesu Kristi evige offer, holdes gudstjenesten ikke i vores kirke, men timerne læses og synges ved solnedgang, hvor der synges mange messianske salmer og læses fra Esajas og Jeremias, Anden Mosebog. og Job, og passager fra apostlenes breve og de fire evangelier, foruden mange beslægtede kirkesalmer Med lidenskaben, ved påskesolnedgang, mindehøjtideligheden af påskeaften, og ifølge den hellige gudstjeneste, som er en af de. smukkeste og ældste gudstjenester i den ortodokse kirke fejres Basilikum den Stores messe, og 15 læsninger (femten læsninger) læses fra Første Mosebog, Anden Mosebog, Esajas og Jonas (hele Skriften), Visdom, 3 og 4 Kongebog, Jeremias og Daniel med Ezras og de tre drenges bønner, som er passager fra den anden kanon.

B - Andre mobilferier:

Passager fra Det Gamle Testamente læses ved solnedgang på følgende helligdage:

- Midt i pinsen læses passager fra Mika, Esajas og Ordsprogene.

- I pinsen læses Første Mosebog og Femte Mosebog.

Søndag efter pinse, som er allehelgens søndag, læses Esajas og Salomons visdom.

- Ved solnedgang læses Esajas og Zakarias.

C - Faste helligdage:

De vigtigste højtider blandt de faste højtider, nemlig jul og helligtrekonger, er forudgået af redskabsgudstjenester fra den tidlige kirke, som i mindehøjtiden for påskeaften I julens Paramon (timer og solnedgang) læses læsninger fra Første Mosebog. Numbers, Mika, Esajas, Baruk og Daniel.

I åbenbaringens paramon læses læsninger fra Første Mosebog, Anden Mosebog, Esajas 3 og 4, Konger og Dommere. Vedrørende resten af de faste højtider læses tre læsninger fra Det Gamle Testamente på hver fest ved solnedgang. Som i Herren Kristi fester (omskæring, indgang i templet, bebudelsen, forvandlingen, festen for korsets ophøjelse), fester Jomfru Maria (fødslen af Vor Frue, hendes indtog i templet , og hendes søvn), Johannes Døberens fester, martyrernes fester og årsdagen for de økumeniske konciler.

Brug af Det Gamle Testamente i undervisning, evangelisering og forkyndelse:

Prædikenen er en væsentlig og vigtig del af den guddommelige liturgi, selvom den ikke praktiseres ofte i den ortodokse kirke af den ene eller anden grund, især den bibelske prædiken.

Det Gamle Testamente blev i vid udstrækning brugt i forkyndelsen og undervisningen i den tidlige kirke, og det vidner de oldkirkelige skrifter om, hvor vi ikke kun finder prædiken eller undervisning om nogle karakterer og emner i Det Gamle Testamente, men også kommentarer og fortolkninger af mange bøger. Vi finder også rigelig brug af Det Gamle Testamente i forhold til undervisning og disciplinering af unge i den tidlige kirke, af Origenes og Chrysostomos (otte prædikener om dåben) og Kyrillos af Jerusalem (undervisning om sakramenterne).

Hvordan bruger vi Det Gamle Testamente i prædikenen?

Hvis vi accepterer, at Det Gamle Testamente er guddommelig åbenbaring, Guds Ord, må vi bruge det i prædikenen. Det Nye Testamente henvender sig til Kirken, ligesom Det Gamle Testamente Herfra kan vi sige, at vi kan bruge Det Gamle Testamente i kristen forkyndelse og undervisning, men vi kan ikke stoppe ved det, fordi den Gamle Testamentes forkyndelse eller prædiken ikke har elementerne. af det kristne evangelium. Teologisk bebuder Det Gamle Testamente Kristus, men viser ham ikke historisk. For at prædike fra Det Gamle Testamente, må vi give det det kristne lys, det vil sige prædike fra det i lyset af det kommende lys, Herren Jesu Kristi lys.

Arkimandrit Michel Boghos
Lattakia Ærkebisperåds Bulletin
2 / 8 / 1998
Nummer 31 og følgende

da_DKDanish
Rul til toppen