15:11-32 – Lignelsen om den fortabte søn eller den fortabte søn

11 Og han sagde: "En mand havde to sønner. 12 Da sagde den yngste af de to til sin Fader: Fader, giv mig den Del af Pengene, som kommer til mig. Så han delte sit liv mellem dem. 13 Ikke mange dage senere samlede den yngste søn alt sammen og rejste til et fjernt land, og der spildte han sine ejendele med et ekstravagant liv. 14 Da han havde brugt alt, opstod der en svær hungersnød i det land, og han begyndte at trænge. 15 Så gik han hen og sluttede sig til en af folket i det land, og han sendte ham ud på hans marker for at fodre svin. 16 Og han længtes efter at fylde sin Bug med de Skaller, som Svinene spiste, men ingen gav ham noget. 17 Så kom han til sig selv og sagde: Hvor mange af min fars daglejere har brød nok, og jeg går til grunde af sult! 18 Jeg vil stå op og gå til min Fader og sige til ham: Fader, jeg har syndet mod Himlen og over for dig, 19 og jeg er ikke længere værdig til at kaldes din Søn. Gør mig som en af dine medarbejdere. 20 Så stod han op og kom til sin far. Og medens han endnu var langt borte, så hans Fader ham, og han havde medlidenhed og løb, faldt ham om Halsen og kyssede ham. 21 Da sagde Sønnen til ham: Fader, jeg har syndet mod Himmelen og for dig, og jeg er ikke længere værdig til at kaldes din Søn. 22 Da sagde faderen til sine tjenere: "Bring den første kappe frem og tag ham den på, og sæt et signet på hans hånd og sko på hans fødder. 23 og bring fedekalven og dens sadel." Lad os spise og blive glædelig, 24 for denne min søn var død og er i live igen, han var fortabt og er fundet. Så de begyndte at glæde sig. 25 Og hans ældste søn var på marken. Da han kom og nærmede sig huset, hørte han lyden af musikinstrumenter og dans. 26 Så kaldte han på en af tjenerne og spurgte ham: Hvad betyder det? 27 Da sagde han til ham: Din Broder kom, og din Fader slog fedekalven ihjel, fordi han modtog den i god behold. 28 Så blev han vred og ville ikke gå ind. Så gik hans far ud for at søge ham. 29 Da svarede han og sagde til sin Fader: Se, jeg har tjent dig i mange år, og jeg har aldrig overtrådt dit bud, og du har aldrig givet mig iver til at glæde mig med mine venner. 30 Men da denne din Søn kom, som har fortæret dit Leve med Prostituerede, slog du Fedekalven for ham! 31 Da sagde han til ham: Min Søn, du er altid hos mig, og alt, hvad jeg har, er dit. 32 Men det var nødvendigt for os at fryde os og glæde os, for denne din broder var død og er blevet levende igen; han var fortabt og er fundet."

 

 

Forklaring af min sognebulletin:

Denne lignelse er den tredje efter lignelsen om "det tabte får" (Luk 15:1-7) og lignelsen om "den tabte mønt" (Luk 15:8-10), som alle omhandler emnet at finde mistede en. Ordsproget kaldes traditionelt "den fortabte søn", hvilket betyder den søn, der ønskede, at hans far skulle tildele ham sin del af arven, så han kunne tage den i utide. Dette ordsprog kan opdeles i to indbyrdes forbundne dele. Den første del fortæller, hvad der skete med den yngste søn, og den anden fortæller den ældste søns holdning til alt dette. Hver af disse to dele har sin betydning i ordsprogets fulde sammenhæng.

I det første afsnit hører vi, at den yngre søn tog sin del af sin fars arv, forlod det patriarkalske hjem og gik for at spilde sine penge i udskejelser. Der opstod en stor hungersnød, som tvang ham til at engagere sig i ringe arbejde, hvilket fik ham til at fortryde det, han havde gjort, og vende tilbage til sin far for at bede ham om tilgivelse og blive hos ham som tjener. I dette afsnit af lignelsen er der lagt vægt på to forhold, der ikke kan adskilles, nemlig synderens omvendelse på den ene side og Guds grænseløse kærlighed og ubetingede barmhjertighed på den anden side.

Omvendelse kommer til udtryk i ordsproget om, at den yngste søn "kom til sig selv". Verbet "vende tilbage" i Det Gamle Testamente bruges til at udtrykke omvendelse i betydningen at vende tilbage til Gud efter at have vendt sig bort fra ham. Det er rigtigt, at handlingen her ikke sker i sammenhæng med at vende tilbage til Gud, men at vende tilbage til sig selv i lignelsen om den fortabte søn er begyndelsen på omvendelse, som opnås ved at vende tilbage til forældrenes hjem. Omvendelse kommer også til udtryk ved den yngste søns tilståelse, at "jeg har syndet mod himlen og foran dig og er ikke værdig til at blive kaldt din søn." Denne tilståelse afspejler stor uro i den yngste søns sjæl som følge af hans følelse af storheden af hans synd. Følelsen af synd er et tegn på omvendelse. Dette skyldes, at en person ikke føler sig langt fra Gud, før han indser glæden ved at være tæt på ham, og dermed mærkede den yngste søn ikke konsekvenserne af det, han gjorde, før han indså, at det ville have været bedre for ham, hvis han havde opholdt sig hos sin far.
Hvad angår Guds kærlighed, fremgår det af faderens holdning til sin søns tilbagevenden til ham: "Og mens han ikke var langt væk, så hans far ham og havde medlidenhed med ham, og han løb og kastede sig om halsen på ham og kyssede ham." Hvad angår hans barmhjertighed, ligger det i faderens accept af sin søns bekendelse og hans behandling af ham, ikke som en tjener, men som en søn: "For denne min søn var død og er levende igen; han var fortabt og er fundet." I denne udtalelse er det død og vildfarelse at vende sig væk fra Gud gennem synd, mens omvendelse til ham betyder liv. Han skænker livet med sin nåde og barmhjertighed. Den yngste søn har fra et juridisk synspunkt ikke ret til at kræve noget af sin far, fordi han tog sin del af arven, men faderen er den, der velsignede sin søn, efter at han vendte tilbage til ham, og han er den, der på grund af hans barmhjertighed atter behandlede ham som en søn: "Bring den første kappe, og klæd ham og sæt en ring på ham." I hans hånd og sko på hans fødder." Det betyder, at synderen intet har med Gud, men Gud er den, der skænker ham sin ubetingede kærlighed og barmhjertighed.

"En mand havde to sønner, og den yngste af dem sagde til sin far: Far, giv mig min del af pengene." Vi ved fra 5 Mosebog 21:17, at jødisk lov foreskriver, at den ældste søn får dobbelt del af arven. , således at den yngres andel i dette ordsprog ville være en tredjedel af faderens ejendom. Med hensyn til, hvordan ejendommen overdrages til sønnen, er det enten ved testamente eller ved gave. Ved gave (som i ordsproget) var reglen, at sønnen ejede ejendommen uden at kunne disponere over sin ejendom eller nyde indtægterne fra denne ejendom indtil faderens død. Her bad sønnen ikke kun om ejendomsretten, men også råderetten over den. Således ser vi fra begyndelsen, at faderen er enig og giver sin søn mere, end hvad loven giver ham.

"Og den yngste søn rejste til et fjernt land og levede i udskejelser, og da han havde brugt alt, hvad han havde, opstod der en alvorlig hungersnød i det land, og han faldt i nød." Udtrykket "et fjernt land" henviser til sønnens fremmedgørelse og hans ensomhed i nød. Alvoren af hungersnøden tvang ham til at flokke svin. Loven betragter omsorgen for svin som en uren handling (3 Mosebog 11:7) Denne unge mand nåede dybden af fortvivlelse i sin fremmedgørelse fra sin far. Han længtes efter "at fylde sin mave med johannesbrød, som grisene spiste." Det blev sagt i Talmud, "Israel vil omvende sig, når han ikke finder andet end johannesbrødbælge at spise."

Så kom han til sig selv og sagde: "Hvor meget brød har min far at spare, når jeg går til grunde af sult? Jeg vil stå op og gå til min far og sige til ham: 'Far, jeg har syndet mod himlen og over for dig. '" Jeg er ikke længere værdig til at blive kaldt din søn, så gør mig til en af dine lejesvende.” Det er det første skridt til omvendelse, da omvendelse kommer efter fortvivlelse. Så at vende tilbage til sig selv bliver årvågenhed og bevidsthed om Guds barmhjertighed. Sønnen betragtede sig selv som ansat og troede på, hvad han sagde, fordi han tog sin del af arven og ikke længere havde ret til noget fra sin far, hverken mad eller tøj, så han ville tjene dem ved at arbejde som lønmodtager for sin far. . Men alle disse tanker er ikke nok, hvis han ikke rejser sig og går til sin far. Ikke bare hjertesorg eller anger, men omvendelse, som er en faktisk tilbagevenden.

"Så han rejste sig og gik til sin far, og han var endnu langt væk, da hans far så ham og havde medlidenhed med ham og løb hen til ham og kastede sig om halsen på ham og kyssede ham i lang tid." Teksten på dets oprindelige græske sprog indikerer, at han "skyndte sig hen til ham og løb" for at angive faderens iver efter at møde sin søn. Sønnen sagde til ham: Fader, jeg har syndet mod himlen og mod dig, og jeg er ikke værdig til at blive kaldt din søn.” Gør mig til en af dine tjenere.” Han følte, at han havde mistet sønskabet, men han var noget. af sin far. Da sagde faderen til sine tjenere: Skynd dig, bring den fineste kappe og klæde ham, og sæt en ring på hans finger og sandaler på hans fødder, og bring fedekalven og slagt den, så vi kan spise og blive lystig.'" Hans far tilgav ham enhver synd og accepterede ham som en fri mand og en søn med al værdighed og al kærlighed. "Hans ældste søn var på marken, og da han kom tilbage og nærmede sig huset, hørte han sang og dans." Fra begyndelsen af denne passage viser denne detalje os omfanget af den ældste søns ærgrelse: "Han gik ikke ind i hus, men spurgte hellere udefra og blev vred og ville ikke ind, så hans far kom ud og begyndte at bede ham om at komme ind.” “. Dette er faderens første holdning til den ældste søn som en kærlig far.

I anden del af lignelsen tales der om den ældste søn, der blev vred over sin fars behandling af sin bror. Den ældste søn forlod aldrig sin far eller flyttede fra ham, og derfor klager han over sin fars behandling i forhold til, hvad han gjorde mod sin bror. Anden del af lignelsen udtrykker holdningen hos mennesker, der anser sig selv for retfærdige på grund af deres efterlevelse af Guds befalinger, og som ikke accepterer syndernes tilbagevenden: "Og da denne din søn kom, som har fortæret dit levebrød med skøger, dræbte du for ham fedekalven. Det budskab, som Jesus ønsker at formidle ved at tale om den ældste søn, er, at de, der anser sig selv for retfærdige, ikke skal være kede af syndernes omvendelse, men skulle glæde sig. Der er også en påmindelse gennem denne historie om, at alt i sidste ende tilhører Gud, og han alene bestemmer, hvordan han skal give velsignelser til sine tjenere.” Alt, hvad der er mit, er dit, men vi skulle have glædet os og været glade, fordi denne bror af din var død og er i live igen. Han var tabt og er fundet.” “. Faderen udtrykker sin kærlighed og barmhjertighed over for sin yngre søn uden at lade sin ældste søn, som forblev ham trofast hele livet, fraråde ham at gøre det.

Den ældste søn sagde til sin far: "Jeg har tjent dig i mange år, og jeg adlyder dig ikke på nogen måde, så du har ikke givet mig et eneste barn til at glæde mig med mine venner." Og da denne din søn vendte tilbage efter at have spist dine penge sammen med skraldet, slagtede jeg fedekalven for ham." Denne "fromme" søn nøjedes ikke med at misbruge sin far, men han nægtede at kalde den hjemvendte "sin bror", og kaldte ham "denne søn af din", og sætningen "dette" indikerer foragt for det, han kaldte sin bror.

"Faderen sagde: Min søn, du er altid hos mig, og alt, hvad der er mit, er dit, men vi skal glæde os og glæde os, for din bror var død og er i live igen, og han var fortabt og er fundet." Han fik et helt nyt liv. Faderens ømhed over for den yngste søn og den ældste søn, der snublede og gjorde oprør, minder os om Lukas' ord: »Og toldere og syndere nærmede sig ham alle for at høre ham, og farisæerne og de skriftkloge sagde og knurrede: 'Denne mand tager imod syndere og spiser dem.'” Jesus fortalte lignelsen om den fortabte søn. Altså til mennesker, der var som den førstefødte søn, altså til mennesker, der havde den gode nyhed om syndere og deres kald til Guds rige som en anstødssten. Jesus ville vække disse menneskers samvittighed, så han lukkede ikke lignelsen, men lod den stå åben. Hans tilhørere er i positionen som den førstefødte søn. Vil de reagere på Faderens kald og glæde sig sammen med ham? Jesus fordømmer dem ikke permanent, som han stadig håber. Derfor nævner lignelsen ikke den førstefødte søn, men giver dem snarere plads til selv at give dette svar, så de indser, at deres mangel på kærlighed og fylde af deres retfærdighed adskiller dem fra Gud, og han ønsker, at de skal deltage i Guds store glæde i hans tabte børns tilbagevenden.

Nogle af dem, der misbruger deres dyd, kan være grusomme mod syndere, hvis de vender tilbage. Denne evangeliske lignelse er ikke kun en lignelse om den fortabte søn, men en lignelse om forsoning mellem dem, der vender tilbage til omvendelse, og dem, der bor i den, ligesom den guddommelige Fader, der "elsker de retfærdige og forbarmer sig over syndere." Dette er moralen for en barmhjertig far.

Budskabet i lignelsen om "Den fortabte søn" er todelt: at vende tilbage til Gud med et ydmygt hjerte og fuldstændig anger og acceptere, at han alene har herredømme og barmhjertighed, og at han ved sin nåde accepterer, hvem han vil.

 

Forklaring af Lattakia Archbishopric Bulletin:

Det er klart, at Mesteren ved at konstruere dette ordsprog understreger den dyrebare værdi af ethvert menneske, uanset dets status, hvad enten det er i retfærdighed eller synd. Mennesket er en "søn" i skiftende situationer, og uanset dets situation, i et forældrehjem eller i et fjernt land, bliver det ved med at forblive en "søn" og har den samme kærlighed. Gud er kærlighed. Gud er en far, der elsker sine børn - han elsker os. Men denne hans kærlighed har to sider ved ham: glædens ansigt – når vi vender tilbage – og korsets ansigt når vi går.

Ja, synd er ikke en synder. Synd er sønnens skyld, ikke hans sande værdi. Sønnens værdi ligger i Faderens kærlighed, som ikke ændrer sig, men synd er hans svaghed og fejltagelse, og dette kan ændre sig. Retfærdighed og synd er to muligheder for det samme menneske og for hvert menneske. Derfor, når en person synder, bliver han ikke på listen over de forbandede og udstødte, men han bliver snarere ønsket af Faderen, fordi han er væk! Derfor befaler Paulus os at forene de stærke og de svage med kærlighed og åndeligt. For ligesom der er synd, er der omvendelse. Synderen er en søn, der endnu ikke har omvendt sig, og den retfærdige er kun den søn, der har omvendt sig til Gud.

Det er ikke vores synd, at vi ikke elsker Gud, og den fortabte søn elskede aldrig sin far, selv i det øjeblik, han rejste. Hans synd, såvel som vores, var, at han på et tidspunkt elskede det, der var i det fjerne land, mere end i sit forældrehjem. Vi tager ikke fejl, når vi ikke elsker Gud! Vi synder, når vi elsker noget i denne verden mere end Gud.

Er det ikke grunden til, at den yngste søn og nogen af os tilskyndede til at forlade faderen, dele livet med ham og gå? Dette er den sande synd, som vi bliver fristet med hver dag, og det kræver, at vi omvender os hele dagen hver dag! Omvendelse og synd er ikke en bestemt begivenhed, men snarere en tilstand af balance mellem Faderens kærlighed og kærligheden til tingene.

da_DKDanish
Rul til toppen