10:32-45 – Jesus forudsiger for tredje gang om sin lidenskab, død og opstandelse

32 Da de gik op til Jerusalem, med Jesus førende dem, blev de forbavsede. Og da de fulgte efter, blev de bange. Al-Athan tog ti gange og begyndte at sige til dem, hvad han vil ske med ham: 33: "Vi farer op til Arshilim, og jeg er Taba, og de skal dømme ham med døden, og de vil overgive ham til nationerne , 34, så de hånede ham, og de vil hjælpe ham, og de vil blive velsignet.
35Da kom Jakob og Johannes, Zebedæus' sønner, til ham og sagde: "Mester, vi vil have, at du skal gøre for os alt, hvad vi beder om." 36 Så sagde han til dem: "Hvad vil I have, at jeg skal gøre for jer?" 37 Da sagde de til ham: "Giv os, at vi kan sidde, den ene ved din højre og den anden ved din venstre hånd, i din herlighed." 38 Da sagde Jesus til dem: "I ved ikke, hvad I beder om. Kan du drikke det bæger, som jeg drikker, og blive døbt med den dåb, som jeg er døbt med?” 39 Så sagde de til ham: "Vi kan." Da sagde Jesus til dem: "I skal drikke den bæger, som jeg drikker, og I skal døbes med den dåb, som jeg er døbt med. 40 Men at sidde på min højre og på min venstre side er ikke mit at give, undtagen dem, for hvem det er forberedt."
41 Og da de ti hørte det, begyndte de at blive vrede over Jakob og Johannes. 42 Da kaldte Jesus på dem og sagde til dem: "I ved, at de, som anses for at være herskere over hedningerne, hersker over dem, og at deres store udøver magt over dem. 43 Lad det ikke ske blandt jer. Men den, der vil blive stor iblandt jer, skal være jeres tjener, 44 og den, der vil være den første blandt jer, skal være alles tjener. 45 Thi selv Menneskesønnen er ikke kommet for at lade sig tjene, men for at tjene og give sit liv som en løsesum for mange."

forklaringen:

I begyndelsen af dette evangeliske kapitel kommer den tredje og sidste nyhed om passionen i Markusevangeliet. Den er mere detaljeret end de to første nyheder, idet den nævner himmelfarten til Jerusalem. Faktisk er Jesu indtog i Jerusalem, som er begyndelsen på hans lidelse, nævnt i Markusevangeliet efter dette stykke.

Spørgsmålet om Jesu lidelse og død som betingelse for hans Messiasskab er et grundlæggende emne i Markusevangeliet, da det ser ud til, at dette evangelium forsøger, ved at præsentere Jesu evangelium, at fjerne en forkert idé fra sindene om, at mennesker, inklusive Jesu disciple, havde, hvilket er, at Jesus vil være Messias, det vil sige en magtfuld konge, og at han vil genoprette riget for Israel. Men Mark afviser dette og viser i sin fortælling, at Jesus vil lide, blive tortureret og dø, og at det er den vej, han vil gå for at være Herrens Messias, og at hans rige ikke er af denne verden. Herfra forstår vi, hvorfor Markus forudsiger lidenskaben tre gange i sit evangelium. Efter hans opfattelse er det vigtigt, endda essentielt, for at forstå Jesu såkaldte "messianisme". Dette er tydeligt tydeligt i begyndelsen af vores evangeliske kapitel, hvor Markus bruger udtrykket "Menneskesøn", der betyder Jesus, og det er kendt, at denne sætning inkluderer betydningen af herlighed og herredømme. Jesus siger: "Se, vi går op til Jerusalem, og Menneskesønnen skal overgives til ypperstepræsterne og de skriftkloge, og de skal dømme ham til døden..." Hovedproblemet her ligger i, at "Menneskesønnen" i Daniels Bog er den, der dømmer og dømmer og ikke bliver dømt eller dømt: "Jeg så i nattens syner, og se, med skyerne fra himlen kom en som Menneskesønnen og kom til den Gamle af Dage, og de førte ham nær for ham. Så han fik myndighed, ære og herredømme, for at alle folkeslag, nationer og tungemål skulle tilbede ham. Hans herredømme er et evigt herredømme, som ikke skal forgå, og hans rige skal ikke blive ødelagt” (Daniel 7:13-14). I modsætning hertil siger Jesus, at de jødiske ledere er dem, der vil dømme Menneskesønnen til døden. Hvis dette ikke sker, vil Menneskesønnen ifølge Jesus ikke have den herlighed, myndighed og det rige, som Daniel nævnte. Jesus modtager ære, autoritet og rige fra Gud, den Gamle af Dage, når han opfylder sin vilje til enden, til døden.

Det forstod disciplene først efter Jesu død og opstandelse. Her ser vi to af dem, der beder ham om at adskille et sted for dem på hans højre og venstre side "når han kommer i sin herlighed." De forstår, at denne sætning henviser til, at han modtog noget jordisk lederskab som en magtfuld konge, og derfor forsøger de at nå æresråd med ham. Hvad ham angår, leder han dem til en anden forståelse af det: "Kan I drikke det bæger, jeg drikker, og blive døbt med den dåb, som jeg er døbt med?" Bægeret og tinkturen her er lidelsens og dødens bæger og blodets tinktur. Det betyder, at den ære, Jesus modtager fra Gud, når han drikker denne kop og bliver døbt med denne dåb. Der er ingen tvivl om, at Markus her skriver fra en tydeligt glemt baggrund, der var vidne til forfølgelse af kristne, især Jakobs martyrdød i Jerusalem.

Herren Jesus Kristus fortalte kun de tolv om sin lidelse og ikke til folkeskarerne i håb om, at de ville forstå arten af det arbejde, han udførte for at frelse mennesker. Tre gange i træk fortalte han dem om lidenskaben, og hver gang "forstod disciplene ikke noget om det" (Luk 18:34). Efter den første gang (Mark 8:31-33) irettesatte Herren Jesus Peter og sagde til ham: "Vig bag mig, Satan, for du bekymrer dig ikke om det, der hører Gud til, men det, der hører til mennesker." anden gang (Mark 9:30-31), "forstod disciplene ikke, hvad han sagde og var bange for at spørge ham," og dagens evangeliske passage viser os, efter tredje gang, at disciplene stadig er langt fra bevidsthed. af virkeligheden af Herren Jesu værk.

Efter denne tale foregår en debat blandt eleverne om, hvem der bliver først blandt dem. Jesu svar er kategorisk: Den første er den, der tjener alle og er knust foran alle. Magten bekæmpes af "nationernes ledere og store mænd". "Men hvad angår dig, dette skal ikke være dit." Jesus afviser absolut den autoritetsmodel, vi ser i den politiske verden. Han giver et forbillede for sine disciple at følge, og dette forbillede er Jesus selv, som kom til verden "for at tjene og give sit liv som en løsesum for mange." Dette er den eneste vej til sand ære, ære givet af Gud og ikke af mennesker.

Evangelisten Lukas nævner, at Jesus talte om sin lidelse, mens han var i nærheden af Jerusalem, og folket "troede, at Guds rige straks ville vise sig" (Luk 19:11). Med hensyn til dette rige var det ifølge det jødiske koncept en national jødisk nation fri fra slaveri, der underkastede alle nationer sin kontrol. Dette fik Zebedæus' to sønner til at henvende sig til Jesus og bad ham om at "sidde den ene til højre og den anden til venstre i hans herlighed", det vil sige i det rige, som de troede snart ville blive opnået i Jerusalem. Men Jesus advarede dem om, at de "ikke ved, hvad de beder om", for den herlighed, der vil vise sig i Jerusalem, vil kun komme gennem Via Dolorosa, som Herren Jesus forklarede for Emmaus-disciplene efter opstandelsen, da han fortolkede Skriften til dem og siger: "Var det ikke nødvendigt for Kristus at lide disse ting og gå ind i sin herlighed?" (Luk 24:26).

Jesu bæger er lidelsens bæger, som han vil udholde fra og for mennesker for at frelse dem, og tinkturen er fordybelsen i døden og dens overgang til opstandelse som fuldendelse af frelsesværket. De to sønner af Zebedæus udholdt alvorlige lidelser for den gode nyheds skyld, men efter Herren Jesu opstandelse, og i denne forstand, drak de af bægeret og blev døbt med Jesu dåb. Men frelsen blev opnået ved Jesus alene, og intet menneske deltog i det. Derfor er det kun de, der bar martyrdøden og tog imod korset, der deler herligheden med ham. Hvad angår ordsproget om, at det at sidde til højre for Læreren og til venstre for ham kun tilhører "dem, for hvem det er forberedt", betyder det, at vores deltagelse i guddommelig herlighed ikke er frugten af kamp, uanset hvor stor, men snarere nådegaven i sin frie form.

Menneskelig ære kommer fra autoritet og suverænitet, det vil sige fra at kontrollere menneskers skæbner, og dette er ikke en grund til ære i Guds rige, da ære er forbundet med tjeneste, at give, ofre og i ét ord ydmyghed. "Herren Jesus kom selv "for at tjene, ikke for at blive tjent, og for at give sit liv som en løsesum for mange, og da han ønskede at plante denne ånd i disciplenes sjæle, rejste han sig og vaskede deres fødder Sidste nadver, "og gav dem et eksempel, for at de også skulle gøre, som han havde gjort" (Joh 11:13).

Dagens evangelium afspejler menneskehedens virkelighed, som den har været siden begyndelsen, hvor der er en trang til magt og falsk ære ud fra selviskhed og stolthed . Dette viser, at Gud altid lider af mennesker, og der er ingen ende på denne lidelse, undtagen når den menneskelige sjæl er åndeliggjort af Guds Ånd og handler baseret på inspirationen fra det kommende rige.

Om mit sogneblad
Søndag den 16. april 2000

da_DKDanish
Rul til toppen