Ofte stillede spørgsmål om ikonet

1- Hvad er et ikon?

Et ikon er et ofte todimensionelt billede af Herren, Fruen, helgener, bibelske hændelser og lignelser og endda fra kirkehistorien. Det er således en tekst skrevet i farver, som Saint Gregory-teologen siger [1]Ligesom de hellige tekster præsenterer sig selv for læserne, præsenterer disse billeder for de uuddannede og uvidende de analfabeter, hvad de bør følge Tekster i analfabetbrevet til Serenus, biskop af Marseille.

Denne funktion bliver nu mødt med modstand i vore dage fuld af videnskab, men dette ignorerer den udbredte analfabetisme og det eksisterende faktum, at trods eksistensen af fuldt uddannede samfund, udgør børn et stort segment?! Blandt de analfabeter og uuddannede er dette funktionsmæssigt, men denne strid overser ikonets anden funktion, som er, at det løfter sindene fra jordiske til himmelske anliggender.

Her taler Sankt Johannes af Damaskus [2]Vi ledes af ikonet til at betragte alt, hvad der er himmelsk, guddommeligt og åndeligt, og dermed bevares vi, når vi bevarer mindet om de hellige foran os gennem... Fortsæt med at læse.

Det er nyttigt at huske her, hvordan den hellige Gregor af Nyssa ikke var i stand til at krydse ikonet for Isaksofferet uden tårer i øjnene, og denne hændelse var materiale for det syvende råd, da han sagde: "Hvis ikonet for en hellig far som ham er en hjælp og hjælp til at fælde tårer, hvordan vil det så i tilfælde af de simple og uuddannede være en atmosfære og en grund til omvendelse?” for os).

2- Beder de ortodokse til ikonet?

Dette er et simpelt, almindeligt spørgsmål, fordi kristne generelt beder i nærværelse af ikoner, ligesom Israels børn bad i nærværelse af ikoner i templet. Men vi beder ikke til ikoner, men snarere foran dem. , ære dem.

3- Gør ikoner underværker?

For at sætte dette perspektiv i perspektiv, må vi tage nogle af de følgende spørgsmål og problemstillinger i betragtning

  • Udførte Pagtens Ark mirakler Joshua 3:15 1 Samuel 4-6 2 Samuel 11-12?

  • Helbredte bronzeslangen dem, der blev stukket af slanger, 4. Mosebog 9:21?

  • Rejste profeten Elisas knogler en død mand 2 Kongebog 13:21?

  • Helbredte ikke den hellige Peters skygge enhver sygdom?Apostlenes Gerninger 5:15 Helbredte ikke de lommetørklæder og forklæder, som rørte ved den hellige Paulus' legeme, enhver sygdom og uddrev enhver ond ånd?

Ud fra ovenstående bemærker vi, at svaret er ja, men ikke på en bestemt måde, fordi det er Guds valg at udføre undere og kræfter gennem disse ting.

I tilfældet med Pagtens Ark og bronzeslangen har vi billeder, der normalt udfører mirakler, og Gud er den, der udførte disse mirakler, og endda gennem relikvier fra profeten Elisa og gennem skyggen af Sankt Peter, og gennem ting, der knap rørte en helgens krop, men det fører os til større sager og spørgsmål med titlen Hvorfor?

Fordi Gud ærer dem, der ærer ham, 1 Samuel 2:3, idet han tager glæde og glæde ved at udføre disse undere gennem sine hellige, og endda gennem indirekte midler. Sandheden er, at Gud kan rense materien, og det er ikke en overraskelse for nogen, der læser Bibelen.

Alteret var for eksempel ikke helligt, men også alt, der rørte ved alteret, var lige så helligt, 2. Mosebog 37, 29. Ordsproget om, at Gud ikke virker gennem materien, er en realitet i gnosticismen, så med samme grad af tilnærmelse, ja. ikoner udføre mirakler, og det er Gud, der gør dem?

4- Tilbeder de ortodokse ikoner, og hvad er forskellen mellem at ære og tilbede?

De ortodokse tilbeder ikke ikoner, som ordet "tilbedelse" kommer fra, men nogle oversættelser af Bibelen har oversat det græske bibelske ord proskyneo, som betyder (bøje sig, lægge sig ned, lægge sig ned) til ordet "tilbedelse." Grundord før i tiden kom med flere betydninger, end det gør nu, da det blev brugt i ceremonier. Ejerskab og ære, og det grundlæggende problem er, at alle de ord, der betyder ære, udmattelse og bøn, er blevet oversat til tilbedelse , hvilket skaber bibelsk forvirring om udmattelse for andre end Gud. For eksempel er ordet (tilbedelse) i kransebønnens tekster det samme som den bibelske Proskino i Det Gamle og Nye Testamente. Men det blev oversat i sin korrekte betydning som ære og ikke tilbede udmattelse (som ordet i øjeblikket betyder, fordi ordet har to betydninger på skrift). Det er urimeligt for bruden at tilbede brudgommen, men snarere at ære ham. Vi tager ærefuld udmattelse til ikoner, fordi de angiver og betegner, hvad er afbildet på dem, så vi tilbeder ikke ikoner.

At lægge sig ned og respektere ikoner tages med samme ære og værdighed, som vi ærer det nationale flag. Man ærer ikke stoffet og farverne så meget som det land, det repræsenterer. Dette er grunden til, at det syvende økumeniske råd fik sin godkendelse i sin love følgende:

Ved at følge den kongelige vej, den guddommelige lære og den universelle kirkes lære (vel vidende, at de er inspireret af Helligånden, som bor i ham), beslutter vi med den største nøjagtighed og præcision, at lige som det ærede kors, alle ikoner malet og lavet af små sten og ethvert materiale, der tjener samme formål, skal placeres i gaderne, uanset om det er disse. Ikoner er af Herren Gud og Frelser Jesus Kristus, af Fruen, apostlene, de hellige engle og Herrens hellige, fordi hver gang vi ser og betragter dem, husker vi oprindelsen, og vi vokser mere i kærlighed til dem ved at ære to vidner til det gennem proskyneo og kysse, ikke sand tilbedelse (latration), som i vores tro er på grund af den guddommelige natur, men vi ærer også ikoner på samme måde, som Vi ærer det ærede kors, Bibelen og andre hellige ting med lys og røgelse, i overensstemmelse med vore fædres skik, fordi ære og ære for billedet går tilbage til sin grundmodel, og den person, der ærer ikonet, ærer ikonet, ærer den person, det repræsenterer. Dette er vores fædres lære og traditionen fra den universelle kirke, som udbreder evangeliet fra jordens begyndelse til dens ende.

Faktisk er den, der forstår den bibelske forskel mellem tilbedelse, hengivenhed og ære, jøderne.Den nidkære jøde kysser mezuzaen ved kanten af sin dør, og han kysser sit bedeslør, før han tager det på sig selv, og han kysser også læderet. bånd, før han vikler dem på panden og armen, og han kysser Toraen, før han læser den i synagogen, og Mesteren var, Han gjorde alle disse ting, da han var i koncilet, og de tidlige kristne forstod den tidligere bibelske skelnen. Et eksempel på dette er martyrdøden for Saint Polycarp, biskop af Izmir, som var en elev af Johannes teologen, og hvis vidnesbyrd blev nedfældet af øjenvidner fra hans kirke, hvor han beskriver, hvordan romerne gik til ekstremer i at forhindre kristne i at ære og bøjede sig for helgenen.Martyren er bange, som det blev sagt: [3]De måtte tage den korsfæstede ned og ære og tilbede ham, og det skete i en atmosfære af hastværk og frygt fra jøderne, der var... Fortsæt med at læse "Martyrium af Saint Polycarp 17:2-3, 18:1-3."

5- Forbyder testamentet ikke ikoner?

Hele emnet her, med al respekt for det andet bud, drejer sig om oversættelsen af ordet "udskårne billeder" og den betydning, som grundordet indeholder. For hvis ordet faktisk var "dæk", så ville billederne i templet ikke udgør en klar krænkelse?Men den korrekte indtastning er, hvad det ord betyder på hebraisk, og hvad det betyder for hebræerne, for da Det Gamle Testamente blev oversat til Septuaginta, blev det oversat til ideoloi eller idoler, og det grundlæggende hebraiske ord pesel i teksten refererer ikke, hvad angår den bogstavelige og sprogligt præcise betydning, til billeder i templet, fordi ordet i sin præcise betydning her skal oversættes i det andet bud til en afgud og ikke til et billede, mens den anden word Billeder oversættes til diskussionen om strukturen, så vi kan se nærmere på problemet:

Du må ikke anbringe dig noget udskåret billede (en afgud på hebraisk), det vil sige nogen lighed med himlene ovenover eller med jorden nedenunder eller under vandet, og du må ikke bøje dig ned for det eller tjene det, 2 Mos 20: 2-5.

Hvis vi tager referencen i teksten, som den er i dag, dvs. et billede, ville det være meget tydeligt, at billederne af keruberne i templet udgør en skandaløs krænkelse, og selv billederne af køreattesten, som protestanten har båret, ville udgøre en krænkelse og endda afgudsdyrkelse, og at ikoner ikke er idoler. Lad os lade dette ligge til side og vende tilbage til den grundlæggende betydning af ordet idol og lad os gå til teksten. som følger:

Lav ikke... ud fra budet

6- Er der ikke noget i 4. Mosebog 4:14-19, der forbyder billeder af Gud? Så hvordan har vi ikoner af Herren?

Faktisk lærer denne bibelske tekst jøderne ikke at lave falske og forfalskede billeder af Gud, fordi de ikke har set Gud, men vi kristne tror, at Gud blev inkarneret i Jesu Kristi person, og det er derfor, vi kan forestille os ham (det som vi så med vores egne øjne) Johannes 1:1, og Sankt Johannes siger i denne henseende. Al-Dimashqi: [4]Førhen var Gud ukendt og beskrevet, aldrig afbildet. Nu i hvert fald, da Gud blev synlig i det kød og krop, som han bar... Fortsæt med at læse Kroppen, der blev skabt med tiden, flyder over den af samme logiske grund.

7- Givet de jødiske positioner modsat ikoner, hvordan accepterede kristne dem?

Vi finder ikke kun ikoner på kristne kirkegårde, men også på jødiske kirkegårde, der går tilbage til samme periode.Vi har ikoner bevaret i Dura Europos, som blev ødelagt af perserne i det tredje århundrede. Denne ødelæggelse havde store fordele, fordi den bestemmer tid, som ikonerne eksisterede i. Her er det værd at bemærke, at nogle tager historikeren Josef som en analogi. Det jødiske synspunkt er, at det er en alvorlig fejltagelse at modsætte sig ikoner, men det er værd at bemærke, at den optagne tekst henviser til optøjer og kaos, der opstod, da romerne placerede en kejserlig ørn på porten til templet. Denne historie udgør ikke en endelig afslutning på sagen, som nogle ser, men tværtimod, fordi den viser os de jaloux jøders reaktioner og Josef. Han var selv en af dem, før han ændrede mening og hjalp romerne. Han nævnte begivenhederne og nævnte problemet med ørnen, som lokalbefolkningen smadrede som en religiøs vanhelligelse. Det var, med Josephus' ord, en perse monster. Dette var ikke problemet, fordi spørgsmålet opstår. Var det fordi det var ørne, der blev kastet, eller fordi det var romersk ved indgangen til templet? Og synspunktet. Josephus er meget ekstrem, som en påmindelse, fordi han blev ved med at sige om statuerne af løvedammen, som var renselsesdammen foran templet, at de var en synd, selvom de var skabt af Salomon (Almindelige Bog) Men det ekstremistiske syn på Josefus betyder ikke anti-ikonografi i nutidens terminologi, fordi den palæstinensiske talmud (Abudah Zorah (48d) Teksten nævner, at på Rabbi Yochanans dage begyndte folk at tegne billeder på væggene, og han irettesatte dem ikke, og i dagene af Rabbi Ebon begyndte folk at tegne design til mosaikker, og han irettesatte dem ikke. Også den hebraiske Targum viser os konsolideringen af dette ikonografiske synspunkt og siger: [5]Men en søjle indgraveret med billeder og ligheder kan placeres i templet baseret på den dialektiske sandhed, men den kan ikke tilbedes Det er værd at bemærke, at de jødiske bønnebøger i høj grad var dekoreret med tegninger, der stilmæssigt ligner dem fra Dura Europos og den nærliggende kirke.Her kan vi vende tilbage til Yale University og dets dybdegående forskning i synagogen og kirken, den endelige rapport af Karl Kreling, del 1. Det er værd at bemærke, at de fleste af den tidlige kristendoms ikoner var domineret af gammeltestamentlige temaer. Dette er et bevis på, at oplevelsen af ikoner ikke er baseret på et døbt hedensk princip.

8- Hvis ikoner er vigtige, finder vi dem ikke i Bibelen?

Ja, vi finder det i Bibelen, fordi vi ikke må glemme, at det er en bred erfaring i Bibelen, især i Pagtens Ark, og her er det nyttigt for nogles tro at nævne bibelvers.

  • Pagtens Ark Exodus 18:25

  • Tabernaklets gardiner 2 Mosebog 1:26

  • På forhænget af det Allerhelligste Anden Mosebog 31:26

  • To store keruber i templet, 1 Kongebog 6:23

  • På væggene 1 Kongebog 29:6

  • Ved portene 1 Kongebog 6:32

  • Om møbler 1 Kong 29,32:7

  • Kort sagt, vi finder ikoner overalt

9- Men hvorfor finder vi kun ikoner af engle og ikke af helgener?

Templet i Det Gamle Testamente er et ikon af himlen, som apostlen Paulus forklarer, og de præster, der tjener i templet i Jerusalem, tjener som en skygge, et eksempel på himmelske ting.Så Moses blev informeret af Gud, da han var ved at lave Pagtens Tabernaklet. Derfor sagde han til ham: Han skal bygge Tabernaklet efter det eksempel, han så. På Horeb-bjerget Hebræerne 5:8 2 Mosebog 40:25.

Her er det nyttigt at nævne, at før Herrens komme, hvem ære tilkommer i kødet, og hans sejr over døden gennem opstandelse, var alle hellige og profeter i Det Gamle Testamente ikke i Guds nærhed i himlene , men de var i Sheol, hvilket er, hvad vi er vant til at oversætte på grundlag af Hades på hebraisk og Hades på græsk. Sheol var bolig for de døde af begge slags. De ugudelige og de retfærdige, 1. Mosebog 35:37, Esajas 10:38, hvilket betyder, at de alle var lige på trods af deres antal, som i Herrens lignelse om den rige mand og Lazarus, som i Enok 22, selvom sidstnævnte ikke er en af de første kanoniske bøger. Dette forhindrede ikke den hellige. Jude fra at fremhæve passager om det, for der var en kløft, der adskilte de retfærdige fra de ugudelige, og mens de retfærdige var i en tilstand af velsignelse, er de ugudelige og os i en tilstand af pine.De retfærdige var i en tilstand af venten til befrielse gennem Herren Jesu Kristi opstandelse, men de ugudelige var i en tilstand af frygtelig venten på dom og dom. Således bliver bønner i tilfældet med dem i Det Gamle Testamente kun fremsagt for de afdøde. Fordi de ikke var i Guds nærvær i himlen for at gå i forbøn for os, sådan sagde den hellige Paulus i sit brev til hebræerne i sin tale om det Gamle Testamentes hellige: [6]Og alle dem, der modtog et godt vidnesbyrd takket være troen, modtog ikke løftet. Gud har forberedt bedre ting for os, fordi han ikke... Fortsæt med at læse "Hebræerne 11."

I Hebræerbrevet 12 taler helgenen om forskellen i de to testamenters modstridende natur. Han siger om Det Nye Testamente [7]Han har bragt dem til...de retfærdiges sjæle er blevet fuldkomne Det er præcis, hvad den hellige befrielse og den bibelske tekst også fortæller os, da mens Herrens legeme var i graven, dalede hans ånd ned til Sheol for at bekendtgøre frihed til de fangne (Efeserne 4:8, 1 Peter 3:19, 4) :6, Matthæus 27:52), og de, der blev besejret med Herren, vil herske med ham i den kommende herlighed. Andet brev til Timoteus 2:12, og de beder hele tiden deres bønner for os til Herren. Åbenbaringen 8: 5. Sankt Ignatius' martyrium, kapitel 7. Således finder vi, at templet i Det Gamle Testamente var himlens ikon med keruberne. Templer i Det Nye Testamente var himlens ikon med de hellige og skyen af vidner stående. i Herlighed.

10- Hvis vi accepterer, at der er en type ikon (selvom bogen beviser det modsatte) i Bibelen, hvor er så israelerne, der skal ære disse ikoner?

Den klare og eksplicitte bibeltekst befaler Israels børn at bøje sig (bøje sig) foran Pagtens Ark, hvorpå der tydeligt var kerubernes billeder, og i Salme 99:5 finder vi en klar befaling. [8]Jeg bøjer mig ned og bøjer mig til din fods plads Bruger her det samme ord, der blev brugt i Anden Mosebog for at forbyde tilbedelse af afguder og nedbrydning for dem "2. Mosebog 20:5", men hvad er placeringen af ordet "dine fødders sted" i Krønikebog [28:2] David bruger den samme sætning til at henvise til Pagtens Ark, og i Salme 89,99 begynder han at tale om Gud, der sidder mellem Keruberne 1:99 og slutter med, at vi bøjer os og tilbeder dit hellige bjerg, hvilket gør teksten mere klart, da det taler om pagtens ark, og vi finder den samme sætning i Salme 132:7, som begynder med sætningen: ”Lad os gå til hans pagts ark, og vi finder sætningen: Stå op og vær løftet op, o Gud, til din hvile og til din styrkes ark” Denne sætning er vigtig for os liturgisk, fordi vi anser den for at henvise til korset, og det er ikke en tilfældighed, fordi Pagtens Ark mellem de to Keruber var nådestolen, hvor blodet fra det rituelle offer blev stænket for folkets synder (2. Mosebog 25:22, Levichinus 16:15).

11- Men hvad med bronzeslangen, blev den ikke ødelagt, fordi folket ærede den?

Hvis vi læser teksten omhyggeligt, finder vi ud af, at slangen ikke blev ødelagt for at ære den, men fordi folket betragtede den som en slangegud og kaldte ham Nehushtan, Kong 18:2.

12- Men var modstanden mod ikoner ikke længe før protestanterne?

Det er vigtigt at vide, når man taler om protestanter, at der er to meninger om at modsætte sig ikonernes ære og ikonoklasme. Det er to adskilte spørgsmål: Er det tilladt at ære ikoner og er det tilladt at have ikoner? Det er tydeligt af alt dette, at alle de bibelske tekster angiver ja, mens lutheranerne er imod at ære ikoner, og de ikke er imod at have billeder, især da deres bibler er fulde af dem, og deres mediekanaler er fulde af dem, bortset fra nogle få grupper som Amish. Som ud fra dette princip bekæmper enhver form for billeder, selv almindelige og personlige, for hver enkelt af os, og disse er ikonoklasmer. På den ene side finder vi ikonoklasmer, og de forbyder enhver fremstilling af Herren og helgener, hvilket er, hvad de fleste lutheranere gør. På den anden side finder vi dem, der forbyder forbøn hos Guds Moder som den højeste af synlige og usynlige skabninger, og at hun er vores forbeder over for os.Gud fordi hun bar ham i sit liv (npnec.vol14p545) og de fratager enhver, der tror på de helliges forbøn, men denne sag er også forbudt for ikonoklasmen, det vil sige, at lutheranerne blev frataget ikonoklasmen før de ortodokse, så protestanterne tager en ensidig holdning til ikonoklasmen, dels fordi ikonoklasmen ærede hellige ting som korset, mens protestanterne ikke gjorde det (Yarolslavl). The Spirituality of the Eastern. Church (University of Chicago Publications) og lutheranerne går for vidt med dette, idet de citerer nogle af fædrenes meninger på en forkert måde, fordi den, der følger passagerne altid finder ud af, at den hellige fader taler om afgudsdyrkelse og ikke om ikonernes ære. Det er værd at bemærke den 36. kanon af Elvirias råd. [9]Billeder bør ikke placeres i kirker, da de æres og (tilbedes og lægges ned for) dem, så de bør ikke placeres på kirkernes vægge, og her er det værd at bemærke... Fortsæt med at læse.

På den anden side af koncilet afslører historien overraskende fakta for os om ionoklasmens kætteri.De afviste klostervæsenet på trods af Kirkens fulde omfavnelse af det i flere århundreder. De ville ekspropriere klostrenes ejendom, bekæmpe munkene og tvinge dem til. dem til at gifte sig og spise kød.Tværtimod finder vi, at selv protestanterne anerkender helligheden af disse mænd og kvinder, der var Ud over ikonet og dets ære, og med ikonets og moralens fejl og slid og ælde. navn i deres retning, her er det værd at nævne præsidenten for det protestantiske lutherske råd i Dublin, pastor Tarnach. [10]Ingen benægter, med alle de mindste detaljer og med al den doktrinære gyldighed, at Kirken i sin struktur indeholder den ene mursten oven på den anden... Fortsæt med at læse "Middelalderhistorien om de første syv konciler."

En person kan kun være en ikonoklasme i ét tilfælde, hvilket er hans ophør med troen på kirken, i modsætning til Bibelen, fordi der ikke er nogen tvivl om oldtiden af brugen af ikonet i kirken på samme tid, de tog katakomberne, som var fulde af kristne ikoner i den apostolske æra, med kætterne.

Fader John Whiteford
Holy Cross Institute New York
Oversat af ikonets forfatter: Iyad Touma 

14- Hvad er bønnen for indvielsen af ikonet (et spørgsmål tilføjet fra hjemmesiden, citeret fra bogen "You Asked Me, and I Answered You")

Bøn om indvielse af ikoner: En vigtig pointe skal nævnes vedrørende emnet ikoner, som er bønnen om indvielse af ikoner, fordi det forårsager en vis forvirring. Ikonet (og korset også) har en særlig velsignelse og nåde på grund af det, der er afbildet på det, ikke på grund af en bøn om indvielse til det, som du ikke har brug for. Det syvende økumeniske råd brugte dette punkt til at reagere på ikonkrigere. Bønnen om indvielsen af ikonet er en fremmed sag, der kom sent ind i teologiens bøger med vestlig indflydelse.

Referencer

Referencer
1 Ligesom de hellige tekster præsenterer sig selv for læserne, præsenterer disse billeder for de uuddannede og uvidende de analfabeter, hvad de bør følge
2 Vi ledes af ikonet til at betragte alt det himmelske, guddommelige og åndelige, og dermed bevarer vi.Når vi bevarer mindet om helgenerne foran os gennem ikonet, bliver vi inspireret til at efterligne helgenerne ved deres billeder.
3 De var nødt til at tage den korsfæstede ned og ære og tilbede ham.Dette skete i en atmosfære af hastværk og frygt fra jøderne, som nøje overværede alt, hvad der skete, mens vi tog det ærede legeme fra ilden, uden at vide at det ville ikke være umuligt for os for Kristi skyld, som led og blev korsfæstet for de fleste af vore synder, fordi han er Guds søn og det, ikke for at tilbede andre end ham, men som en martyr og et sendebud i lignelse af Herren, som vi ærer, som han fortjener, fordi han er vores lærer og vores konge. Men jøderne rejste sig i opposition og brændte som sædvanligt det ærede legeme og stillede det midt i ilden. Så vi skyndte os og tog hæderlige knogler, som er dyrere end juveler og højere og renere end raffineret guld, for at placere dem på et sted.Det er passende, at Gud vil tillade os at samles, når det er muligt med glæde og glæde for at fejre dagen for hendes martyrdøds fødsel for skyld for dem, der forsvarede på denne arena af martyrer og for at træne dem, der vil gøre det senere.
4 Tidligere var Gud ukendt og beskrevet. Han blev aldrig afbildet. Men nu, da Gud blev synlig i det kød og krop, som han bar, og talte til menneskeheden, laver jeg et billede af den Gud, som jeg så, men jeg gør det. ikke tilbeder materie. Jeg tilbeder materiens Gud, som blev til materie for mig, idet han tog den materie, han skabte til min frelse, og derved blev frelsen opnået. For jeg vil ikke holde op med at forherlige den substans, der skabte min frelse. Jeg ærer den , ikke som en gud for noget uden liv! Hvis Guds legeme er fra Gud ved forening, så er det ikke usårligt for kroppen som en substans, men Guds natur forbliver som den var før
5 Men en søjle indgraveret med billeder og ligheder kan placeres i templet baseret på den dialektiske sandhed, men den kan ikke tilbedes
6 Og alle dem, der fik et godt vidnesbyrd takket være troen, modtog ikke løftet.Gud har forberedt bedre ting for os, fordi de ikke behøver at være perfekte bortset fra os.
7 Han har bragt dem til...de retfærdiges sjæle er blevet fuldkomne
8 Jeg bøjer mig ned og bøjer mig til din fods plads
9 Billeder bør ikke placeres i kirker, da de er æret og (tilbedt og nedslået) ikke bør placeres på kirkers vægge. Her er det værd at bemærke, at teksten ikke primært er specificeret af andre protestantiske lærde end dem, der bruger den at forsvare protestantismen, og årsagen er ukendt, da der ikke er information om årsagen til dens fremkomst. Uanset om han forsøger at forhindre tilbedelse, ære eller udmattelse, er der ingen betydning for Elphrias lov 36, fordi årsagen, bærende, emne og endda formål er ukendte (Edward James Martin, History of the Iconographic Controversy, London, Society for the Advancement of Christian Knowledge, bind 4, s. 19) Udtrykket af denne lov er ikke klart, og det viser mange indgreb og forklaringer. Blev det skrevet? At forbyde billeder i kirker, ikke uden for dem, blev det indført for at forhindre afgudsdyrkere i at lave dem? Er det for at beskytte ikoner mod at vanhellige idolet under deres terrorangreb på kirker, især da det var vedtaget under forfølgelsens dage???

Det er nyttigt at nævne, at kirkerne i Spanien brugte ikoner i tilbedelsen og ærede dem før det førnævnte koncil og endda efter det, uden at der opstod nogen ikonoklasmekontrovers som i østen. Det betyder, at selvom koncilet tages som en helhed, det er lokalt og er ikke bekræftet økumenisk.

13- Men hvordan kan vi være sikre på, at ikonoklasmen ikke i dette tilfælde var kristendommens ældste synspunkt???

Vi skal her nævne, at ikonoklasmen voksede og opnåede store gevinster i lande domineret af muslimer, men bevægelsen af ikonoklasmen opstod ikke med et kristent grundlag, men derimod et islamisk, som Balkan nævner, s. 105. Der er mange grunde, der fører til os at tro på en indflydelsesrig islamisk fundamentalisme, der inspirerede de ikonoklastiske kejsere, og det er værd at bemærke, at de alle er. De kom fra områder, der var ankre for islamisk tankegang i den byzantinske stat, med undtagelse af en af dem, men problemet med den historiske bevægelse dukkede op i den byzantinske stat, hvor de kætterske kejsere var i stand til at udbrede deres kætterier blandt folket, men uden for den byzantinske stats grænser, hvor kirken var langt fra politisk indflydelse.Kirken var åbenlyst imod og brød fællesskabet med Kættere og en af de vigtigste modstandere er Sankt Johannes af Damaskus. Som faldt under islamisk styre og led forfølgelse som følge af det.Hvis dette anti-ikonsyn er det ældste, så må vi finde det i de områder, der faldt under det muslimske åg, da det er de ældste områder med grundlæggende, traditionel kristendom , og vi burde i det mindste finde nogle af dem, der adopterer denne doktrin, men tværtimod var der ikke nogen. På trods af de politiske gevinster, som disse mennesker vil opnå, hvis de gør det, er det værd at bemærke, at når vi sporer de arkæologiske forskning i de regioner i de tidlige epoker af kristendommen og den apostoliske æra, ser vi en udbredt rituel brug af ikonet og fraværet af nogen ikonografisk debat om emnet, hvis det er en afvigelse fra den apostolske tro, som det burde være. den gang var det meget alvorligt, men tværtimod finder vi ikke nogen form for det.I løbet af de 30 år, hvor ikonkrigene fortsatte, oplever vi, at Femte og Sjette Råd bestemte, hvad der skulle afbildes i ikoner, men det svækkede ikke den eksisterende strid på det tidspunkt ((I nogle af de hæderkronede ikonmalerier finder vi Lammet afbildet, og det er blevet fremhævet. At pege på det med forløberens finger, som tog form af nåde, blev foreslået i en anden form gennem loven, hvor Jesus Kristus, det sande Lam, kom. Derfor foretrækker vi, med energien til at omfavne de ældgamle fantomer og symboler på sandheden, som tidligere indikerede kirken, nåden og accepterer den i lovens fylde. Derfor er det siden da en komplet idé, men den er tegnet og trykt i sin bedste alder.Alle, Lammet, som bar og borttog verdens synder, Kristus vor Gud, og med respekt for hans menneskelige person, er vi enige om. at skildre ham i ikoner i stedet for det gamle Lam, som det er gennem ham. Som var i stand til at møde årsagen og årsagen til sin ydmyghed, som er Guds ord, med mindet om sit menneskelige liv i kødet, med sin lidelse og frelsende død, ledet af hænderne for at helbrede verden.

10 Ingen benægter, i de mindste detaljer og med al den doktrinære gyldighed, at kirken i sin struktur rummer den ene mursten på den anden, ligesom ortodoksien. Sejrede ikonoklasmisterne, da de ikke personliggjorde doktrinerne med farver til en usynlig Gud? sejren for ortodoksien på grund af en febrilsk tro på den inkarnerede Frelser?
da_DKDanish
Rul til toppen