Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
PDF
☦︎
☦︎

I dag henleder Kirken vores opmærksomhed på Sankt Johannes Stigen (19) Fordi denne far, som levede i det syvende århundrede, opnåede i sit liv det omvendelsesideal, som vi skal huske på under fasten. Så vi synger i aftenbønnen: (Lad os ære Johannes, asketernes stolthed...), og i morgenbønnen siger vi til helgenen: (Hvis du har svækket din krop med forstoppelse, så forny din sjæls styrke og berig dig det med himmelsk herlighed). Men kirken giver en korrekt fortolkning af Johannes' lære, når den erklærer, at askese ikke har nogen betydning eller værdi, hvis den ikke er et udtryk for kærlighed, og når den henvender sig til helgenen med disse ord i aftenbøn: (Derfor Jeg råbte til alle: Elsk Gud, og du vil finde evig lyksalighed. Foretrækker ikke noget for hans kærlighed.)

I messen fortsætter vi recitationen af Hebræerbrevet (6:13-20). Den taler til os om Abrahams tålmodighed og langmodighed og om den endelige opfyldelse af de løfter, som Gud lovede ham. Det er umuligt for Gud at lyve. Derfor, ligesom Abraham, "opmuntres vi, der har fundet tilflugt i at holde fast i det håb, der er givet os." Lever vi på dette store håb?

Evangeliet (Mark 9:16-30) beskriver helbredelsen af den stumme søn, som var besat af Satan, og hans far førte ham til Kristus. Herren sagde til faderen: (Hvis du kan tro, kan den troende gøre alt ). Drengens far råbte i tårer: "Jeg tror, Herre, så hjælp min mangel på tro."

Vi kan ikke finde en bedre formel end dette til samtidig at udtrykke eksistensen af vores tro og troens svaghed. Men er vi i stand til at græde med varme tårer, når vi siger til vores Frelser: (Jeg tror...så hjælp min vantro). Jesus forbarmede sig over faderen og accepterede en sådan tro og helbredte sønnen. Da disciplene talte med læreren hver for sig, spurgte de ham, hvorfor de ikke selv kunne uddrive denne dæmon. Jesus svarede: (Denne slags kan ikke fordrives undtagen ved bøn og faste). Lad os ikke tro, at lange faster og gentagne bønner er tilstrækkelige til at opnå denne styrke, som disciplene endnu ikke nød. Bøn og faste, i den dybeste betydning af disse to ord, betyder total død for en selv, at etablere sig i en position af tillid og ydmyghed, der afventer alt fra Guds barmhjertighed, underkaste sig vores vilje til Herrens vilje og overgive hele vores væsen til Faderens hænder.

Enhver, der når denne tilstand, ved Guds nåde, kan uddrive dæmoner. Kan vi ikke i det mindste tage de første skridt på denne vej? Hvis vi prøver, vil vi blive overrasket over de succeser, vi vil opnå.


(19) Johannes' titel på græsk er "Klimachos", hvilket betyder stigens ejer. Dette ord blev en egenskab for Johannes, lederen af munkene på Sinai, som døde omkring år 670, fordi han skrev en berømt asketisk bog med titlen (The Ladder of Paradise). Det er muligt, at oprindelsen til at dedikere den fjerde søndag i fasten til Johannes stigen stammer fra det faktum, at denne bog blev læst i klostre omkring midten af fastetiden (se (Stigen til Gud), Al-Nour Publikationer - Udgiver) .

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
PDF
da_DKDanish
Rul til toppen