Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
PDF
☦︎
☦︎

Fasten, i sin eksklusive betydning, slutter fredagen efter den femte søndag i fasten, når den 40-dages periode slutter. Passionsperioden strækker sig fra slutningen af denne faste indtil opstandelsen, Store Lørdag, og omfatter således lørdagen efter den femte søndag i fasten, kaldet (Lazarus-lørdag) og de første seks dage af Store og Hellige Uge.

Lazarus lørdag indtager en helt særlig plads i det liturgiske år. Det falder uden for fastedagene, såvel som uden for de smertefulde dage i den store uge, som strækker sig fra mandag til fredag. Denne lørdag udgør sammen med Palmesøndag, der følger, en glædelig introduktion til de hellige dage. Den geografiske placering bringer det også sammen med palmesøndag, da Betania både er stedet for Lazarus’ opstandelse og udgangspunktet for Jesus på hans himmelfart til Jerusalem. (21). Denne lørdag fejrer vi begivenheden Lazarus opstandelse, en begivenhed fuld af mening, som vi vil se. Den er på mystisk vis forbundet med Kristi opstandelse og spiller for hende rollen som en opfyldt profeti. Vi kan sige, at Lazarus viser sig for os på tærsklen til påskeferien som en forløber for Jesus Kristus, der erobrede døden, ligesom Johannes Døberen gjorde det på tærsklen til helligtrekonger, da han optrådte som en forløber for Kristus, som er planlagt til at optræde i dåben. Ud over den grundlæggende betydning af Lazarus' opstandelse, er der sekundære aspekter, der kan betragtes som et nyttigt emne til kontemplation.

Budskabet, der reciteres i den guddommelige messe (Hebræerne 12:28-13:8) har intet at gøre med Lazarus' opstandelse, men et af dets vers: (Husk fangerne, som om I var fanger sammen med dem og dem, der pines siden du også er i kroppen) kan betragtes som relevant for Jesu medfølelse med Lazarus. Budskabet omfatter forskellige moralske bud: fortsat broderkærlighed, vært for fremmede, ikke at vanhellige ægteskab og adlyde overordnede. Den, der mener, at disse moralske anbefalinger forbliver vigtige, på trods af en vis naivitet og enkelhed, må læse de tre vers (som udgør dens generelle ramme, det første i begyndelsen af teksten, det andet i midten og det tredje i slutningen: (Vor Gud er en fortærende ild), (fordi han sagde: Nej. Jeg vil svigte dig, og jeg vil ikke forsømme dig. (Jesus Kristus er den samme i går, i dag og til evig tid), fordi de højeste åndelige sandheder er uadskillelige fra de simple praktiske krav, der nødvendigvis udspringer af dem.

Evangeliet (Joh 11:1-45) fortæller om hændelsen med Lazarus opstandelse (22). Magiens salmer giver os Kirkens fortolkning af denne opstandelse således: (Du gik videre, o min Frelser, og opnåede din herlige opstandelse, da du befriede Lazarus fra Helvede...). Dette er hovedbetydningen af Lazarus' opstandelse: det er ifølge Sangen en forudgående opfyldelse af Kristi opstandelse og en foreløbig test af Kristi evne til at dø. (O Kristus, du oprejste Lazarus fra helvede... og før din død rystede du dødens magt...). Så forbinder Kirken denne Kristi sejr over døden med hans ceremonielle indtog i Jerusalem, som vi vil fejre i morgen: (O død, Kristus har nu fængslet dig gennem Lazarus, så hvor er din sejr, o Helvede? Se, Betanias gråd er vendt tilbage og er en byrde for jer, og vi tilbyder alle Kristus sejrens og sejrens grene). Og også: (Af denne grund bærer vi, ligesom børn, tegnene på sejr og sejr, og råber til dig, dødens sejr: Hosianna i det højeste, velsignet er han, som kommer i Herrens navn!).

Lazarus opstandelse bebuder også de dødes opstandelse, som er et resultat af Jesu opstandelse: (O Kristus, da du oprejste Lazarus fra de døde, opnåede du den almindelige opstandelse), (Du oprejste ham, o Giver af liv. , hvilket bekræfter verdens opstandelse...), (gennem din ven forudsagde du menneskers befrielse fra korruption). Lazaruslørdag er i en vis forstand en fest for alle de døde, da den giver os mulighed for at bekræfte og tydeliggøre vores tro på opstandelsen. I sine ord rettet til Martha advarer Herren os om en meget vigtig lære i forbindelse med de døde: Jesus sagde til Martha: (Din bror vil opstå, og Martha sagde til ham: "Jeg ved, at han vil opstå i opstandelsen på sidste dag.” Og Jesus sagde til hende: “Jeg er opstandelsen.”) Marthas tro var forkert i to henseender: hun talte om en opstandelse, der kun ville finde sted i fremtiden, og hun forstod kun denne opstandelse i forhold til en slags almindelig lov. Men Jesus bekræfter, at opstandelsen er en nærværende begivenhed fra nu af, fordi det er opstandelsen og livet. De, der er faldet i søvn, lever i Kristus og i ham. Deres liv er forbundet med og åbenbaret i Jesu personlige nærvær. Hvis vi ønsker at forbinde åndeligt med en af vores faldne elskede, søger vi ikke at genoplive ham i vores fantasi, men vi skal snarere forbinde os direkte med Jesus, og der, i Jesus, finder vi ham.

Lazarus' opstandelse udgør også en vidunderlig illustration af læren i Kristi person, da den viser, hvordan den guddommelige og menneskelige natur er forenet i Jesu person uden at smelte sammen: (O Kristus... du kom til Lazarus grav. , bekræfter din natur...). Således finder vi personen i Jesus påvirket og grædende over sin vens død: (Og Jesus græd. Så sagde jøderne: Se, hvor han elskede ham!). Men på den anden side ser vi Gud i Jesus befale døden med autoritet: (Og han råbte med høj røst: Lazarus, kom ud! Og den døde kom ud...). Salmen siger: (O Frelser, ved dine tanker, dine tårer og din tale har du demonstreret din menneskeligheds handling, og ved at opdrage Lazarus har du demonstreret din guddommeligheds handling). (*)

Endelig opmuntrer Lazarus' opstandelse synderen til at håbe på, at han, selv om han døde åndeligt, vil leve igen: (Jeg beder dig, du menneskeelsker, om at rejse mig op, som er død i lidenskaberne...). Denne åndelige opstandelse forekommer os ofte lige så umulig som Lazarus' opstandelse: (...Min herre, han har stinket, fordi han har været død i fire dage...). Men alt er muligt for Jesus: at bringe den hårdhjertede synder tilbage, samt at oprejse de døde: (Så sagde Jesus: Tag stenen...).

Dette er hvad vi lærer, hvis vi denne lørdag tager til Betania for at besøge Lazarus grav. Vi ønsker ikke at se Lazarus, men vi ønsker at møde Jesus og begynde denne store uge med ham. Han kalder på os og venter på os. Martha ringede hemmeligt til sin søster og sagde: "Mesteren er kommet og kalder på dig." Hvad angår Mary (da hun hørte det, rejste hun sig hurtigt og gik hen til ham). Læreren ringer til mig. Han vil have, at jeg ikke forlader ham i hans lidelses dage. Han vil åbenbare sig for mig i de dage - og jeg stinker måske - på en ny og sublim måde. Her er jeg, lærer!


(21) I det fjerde århundrede begyndte fejringen af den hellige uge i Jerusalem lørdag, aftenen for palmesøndag, med en rituel gudstjeneste i kirken kaldet Lazarium i Betania.

(22) Vi ved ikke mere om Lazarus, end hvad vi finder i evangeliet, det vil sige, at han var bror til Martha og Maria af Betania, og han var en ven af Jesus, som oprejste ham fra de døde. Senere florerede myter om Lazarus, herunder at han og hans søstre blev anbragt af jøderne i en båd uden sejl, et projektil eller et ror, men de ankom mirakuløst til det sydlige Frankrig, hvor Lazarus prædikede for hele regionen og blev første biskop af byen Marseille. Denne myte kan være opstået som følge af, at en af biskopperne i byen Aix, som blev ordineret i Marseille i det femte århundrede, tilbragte nogen tid i Palæstina og bar navnet Lazarus.

(*) Det er ikke tilladt at tage talen ud af dens kontekst og hensigt. Forfatteren her forklarer, at Jesus Kristus, ære være ham, demonstrerede sin menneskelighed og guddommelighed i denne begivenhed, idet han græd som et menneske og oprejste Lazarus som en gud. Han handlede ikke som to personer, men åbenbarede snarere de to naturers virkelighed i én person. Kristus, hvem være ære, er ikke et menneske, i hvem Gud blev åbenbaret. Han er snarere Gud inkarneret... netværket

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
PDF

Information om siden

Sidetitler

Sektionens indhold

Tags

da_DKDanish
Rul til toppen